Geplande renovatie van Spa-Francorchamps zal ook Eau Rouge aanpakken

Spa-Francorchamps

Nadat er zich tijdens de W-series op vrijdag en tijdens de kwalificaties van de F1 weer een zwaar ongeval voordeed in Eau rouge is de veiligheid van de geplande bocht weer een hot item.

Eau Rouge is een naam die klinkt als een klok in de racerij maar de laatste tijd komt de bocht ook vaker in het nieuws door zware ongevallen. Een aantal weken geleden ging Williams-reserverijder Jack Aitken er zwaar af en ook tijdens het raceweekend van de GP van België gebeurden er zware ongevallen.

Op vrijdag gingen tijdens de W-series een aantal dames in de bandenmuur en zaterdag was het de beurt aan Lando Norris tijdens de kwalificaties van de F1. Gelukkig kwam iedereen met de schrik vrij maar de vraag of Eau Rouge nog gemaakt is voor de racemonsters van tegenwoordig wordt soms luidop gesteld.

Sommigen willen de hele lay out van de bocht veranderen of zelfs een chicane plaatsen om de snelheid er uit te halen voor de bocht maar gelukkig rekenen die plannen op weinig bijval. Eau Rouge is een van de bekendste, zo niet de bekendste, bochten ter wereld en het zou bijna ongehoord zijn om zulke wijzigingen aan te brengen. 

Een aspect dat misschien wel voor verbetering vatbaar is zijn de uitloopstroken in het bovenste deel van de bocht. Bij de meeste crashes, zoals bij Aitken en ook het dodelijke ongeval van Anthoine Hubert in 2019, is een van de grootste pijnpunten dat de bolides meteen terug op de baan worden gekatapulteerd. De oorzaak daarvan is dat men daar te maken heeft met een vrij korte uitloopstrook, maar die wordt aangepakt tijdens een geplande renovatie van het circuit in de nabije toekomst.

Normaal gesproken zal dit zelfs al aangepakt worden tegen 2022, want dan wil het circuit van Spa-Francorchamps weer gastheer zijn voor de uithoudingsracerij voor motoren en om daar de nodige licenties voor te halen zijn een aantal aanpassingen aan het circuit nodig, waaronder de uitloopstroken aan Eau Rouge.

Eind vorig jaar kondigde het circuit al aan dat de uitloopstroken aan de Raidillon grotere uitloopstroken en grindbakken zullen komen. Ook is op een computeranimatie te zien dat de bandenmuur waar Aitken en de dames van W-series crashten zullen hertekend worden.

Het project wordt geraamd op tachtig miljoen euro waarvan een deel komt van de Waalse regering komt. Voormalig CEO Nathalie Maillet, die onlangs vermoord werd, was een van de drijvende krachten achter het project en het circuit heeft laten weten dat ze haar plannen willen verder uitvoeren.