Gesloten cockpits in de F1 weer wat dichterbij?

Na de hallucinante aanrijding tussen Fernando Alonso en Kimi Räikkönen tijdens de openingsronde van de GP van Oostenrijk treedt het voorstel om gesloten cockpits in de F1 te introduceren weer op de voorgrond. De onderkant van de McLaren van de Spanjaard mistte immers maar net het hoofd van de Ferrari-rijder.

Er gingen al eerder stemmen op om gesloten cockpits in te voeren in de Formule 1. Zeker na het ongeval van Jules Bianchi tijdens de Japanse Grote Prijs van vorig jaar was hier veel om te doen.

De F1-rijders geloven er ten volle in dat de FIA zal doen wat noodzakelijk is, en dit op een correcte en weloverwogen manier. Zo liet Nico Rosberg in een interview met Motorsport.com weten dat het verbeteren van de veiligheid in en om de cockpit een aspect is waar nog steeds over gesproken wordt.

“We weten dat het nog steeds een gebied is waar de rijder blootgesteld wordt aan ernstige risico’s. Het is dan ook nog steeds een zorg om hier de veiligheid van de rijders te verbeteren. We blijven er dan ook stap per stap aan werken”, aldus Rosberg.


Alexander Wurz, voorzitter van de Grand Prix Drivers Association, zei dat de F1-rijders vertrouwen op de FIA om de voor- en nadelen van een gesloten cockpit grondig te analyseren en aldus de juiste beslissing te nemen.

“We zijn alle mogelijkheden nog steeds grondig aan het onderzoeken. We praten ook regelmatig over nieuwe voorstellen met betrekking tot het beschermen van het hoofd van de rijder. Dit gaat dan van hogere hoofdrusten tot gesloten cockpits. Persoonlijk vind ik het een goed idee, maar we moeten ook de implicaties bekijken die een gesloten cockpit met zich meebrengt. De rijder moet zich snel kunnen bevrijden in geval van brand.”

“We zijn zeer tevreden over het werk dat hieromtrent door de FIA verricht wordt.
We moeten echter ook voorzichtig zijn dat –mochten er wijzigingen gebeuren- het geen negatieve neveneffecten heeft.”

Geschreven door Maarten Maes
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print