Gewaagde beslissing van race-engineer Lambiase hielp Max Verstappen aan de polepositie

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen veroverde de polepositie voor de GP van Saoedi-Arabië en dat had Verstappen voor een groot deel mee te danken aan zijn race-engineer: Gianpiero Lambiase.

Door de crash van Lando Norris had alleen nog maar Oscar Piastri een snelle rondetijd kunnen neerzetten. Al de andere rijders stonden voor de moeilijke keuze. Ondanks de beperkte tijd toch voor twee snelle rondjes proberen gaan, wat bijna onmogelijk was voor alle rijders, of een goed moment kiezen wanneer ze de baan op gingen. Vroeger de baan op betekende minder goede omstandigheden op de baan maar later op de baan gaan betekende een veel grotere kans op nog een crash of rode vlag en geen rondetijd.

Bij Red Bull kwam de race-engineer van Max Verstappen met een gewaagd plan. Lambiase stelde immers voor om de wagen voldoende brandstof te geven voor twee snelle rondjes met daartussen een snelle pitstop voor een bandenwissel. Het hielp Max Verstappen uiteindelijk mee aan de polepositie.

“Uiteindelijk zei GP, laat ons brandstof nemen voor twee rondjes. Je doet je eerste snelle rondje op de gebruikte banden waarmee je daarnet je outlap reed. Vervolgens pit je en ga je nogmaals met nieuwe banden de baan op,” vertelt Verstappen over het cruciaal voorstel van Gianpiero (GP) Lambiase.

Het nadeel was dat het eerste snelle rondje door de extra brandstof aan boord trager zou zijn, maar het zou Verstappen wel de kans geven om een zogenaamde ‘banker lap’ te rijden, waarna hij tijdens zijn tweede poging echt voluit kon gaan. Veel andere rijders moest toch enige voorzichtigheid in acht nemen wanneer ze in Q3 hun enige rondetijd neerzetten.

Het bleek een gok te zijn die uiteindelijk mits de nodige precisie, vertrouwen in de wagen en stalen zenuwen zou lonen. Verstappen bouwde het ritme immers op en ging bij zijn tweede poging echt voluit, waardoor hij uiteindelijk 0,010 seconde sneller was dan Oscar Piastri en de polepositie veroverde.

“Hier is het denk ik altijd belangrijk om een goed ritme te hebben, daardoor doe je hier redelijk wat rondjes,” aldus Verstappen. “Ook de banden zijn belangrijk, gelukkig hielden ze het vol.”

“Uiteraard heb je tijdens je eerste poging wat meer brandstof aan boord en ben je dan wat trager. Maar het was de juiste beslissing.”