Ging Schumacher in de fout tijdens zijn duel met Hamilton in Monza?

De kritiek op Michael Schumacher en zijn manoeuvres tijdens het verdedigen van zijn positie in Monza houdt aan. Maar is deze kritiek wel terecht? Moeten we ons niet de vraag stellen of er niet iets anders mis is in de Formule 1?
Schumacher verdedigde tijdens de GP van Italië zijn positie rondenlang tegenover Lewis Hamilton. De Duister zou daarbij een aantal keer de limieten van het reglement opgezocht of zelfs overschreden hebben.

Er waren voor en tegenstanders waarbij die laatsten vonden dat Schumacher bestraft had moeten worden door de wedstrijdleiding, ook Jackie Stewart behoort to die laatste groep. Nu is het dus de beurt aan Jackie Stewart om zijn zegje te doen …

Volgens Stewart ging Schumacher wel degelijk over de limiet bij het verdedigen van zijn positie. In die mate zelfs dat Schumacher bestraft had moeten worden.

“Hij ging erover,” aldus Stewart. “Mocht het Schumacher niet geweest zijn en diens reputatie niet gehad hebben, dan had men minsten een stevige waarschuwing of drive-through penalty gegeven.”

“Dat is een bestraffing met zo’n 20 tot 25 seconden, dat zou op zijn minste gemogen hebben.”

“Ik was erg teleurgesteld in de wedstrijdleiding, aangezien het niet toegestaan is om twee keer van rijlijn te veranderen. Zoals we allemaal weten zei Ross ook dat hij moest oppassen om geen straft te krijgen.”

Uiteraard is het niet aan ons om te oordelen over de ganse situatie en het al dan niet bestraffen Schumacher maar volgens ons gaan Jackie Stewart en veel andere critici even voorbij aan de essentie van de Formule 1 en de redenen waarom er gekeken wordt. Daarbij zijn er ondermeer de volgende twee hoofdredenen: mooie duels tussen rijders en crashes (jammer maar helaas, maar het is nu eenmaal zo, bovendien is het bewezen). De modale f1-fan wil immers spektakel zien.

De ganse discussie die over het duel tussen Schumacher en Hamilton is ontstaan toont nog maar eens aan dat er iets grondig fout is. De regels over het verdedigen van de rijlijn en je positie zijn misschien wel te strikt om echt te kunnen hanteren. Bij het minste duel tussen twee rijders wordt ernaar verwezen, terwijl een duel eigenlijk voor spektakel moet zorgen.

Vroeger wisselden piloten ook diverse keren van rijlijn en iedereen vond het goed. En ja, af en toe crashte er toen ook een wagen, maar geen haan die ernaar kraaide. Het zorgde voor discussies en fans hadden iets om over te praten. Tegenwoordig lijkt het wel mode om bij het minste incident met één of andere regel uit het reglement uit te pakken.

Een ander probleem dat nog maar eens wordt aangehaald is uiteraard het feit dat er niet consequent en consistent bestraft wordt. Een oud zeer dat met de komst van zogenaamde ervaringsdeskundigen in het panel van racestewards ook niet is opgelost.

De ganse discussie heeft dus niet alleen betrekking op de strijd tussen Schumacher en Hamilton in Monza maar dekt een veel bredere lading die moeilijk op te lossen is …
a:1:{s:9:”file_name”;s:26:”schumacher_abu_dhabi_1.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}