GP Maleisië: kwalificatie: Vettel voor Hamilton

Sebastian Vettel heeft de pole veroverd voor de GP van Maleisië. Lange tijd zag het er naar uit dat Hamilton de eerste plaats zou bemachtigen maar uiteindelijk was Vettel een fractie sneller dan de Brit.
De vraag was voor de verandering nog eens gerelateerd met het weer in Maleisië. De befaamde moessonregens maakten hun opmars naar het circuit van Sepang, maar dat deden ze al zeer vroeg voor de start. De wolken pakten bijeen boven en naast de omloop maar zouden ze ook losbarsten en zou het weer hetzelfde zijn als twee jaar geleden?

Vettel stond weer op pole maar niet zo dominant als in Australië. Voor ons was het misschien ook beter naar de laatste wagens op de grid te kijken. De Hispania’s hadden zich wel geplaatst en het was te hopen dat onze landgenoot d’Amrosio hen achter zich kon laten.

Net voor de start kwam er nog een bericht uit de Red Bull van Mark. De Australiër meldde een probleem maar kreeg de teleurstellend antwoord “We kunnen het constateren, maar niets ondernemen.” Hij maakte ook geen goede start en werd in zijn eerste ronde om de haverklap ingehaald en kwam op een negende plaats terecht. KERS zou niet meer ingeschakeld kunnen worden gedurende de race.

De beste start was voor de Lotus Renault-rijders. Heidfeld en Petrov kozen voor de buitenkant van de eerste bocht en zaten zo aan de binnenkant voor bocht nummer 2. Heidfeld kon de tweede plaats veroveren en dat tot groot ongenoegen van Lewis Hamilton. Er was nog een andere man blij met de positieverandering. Door het gevecht voor de tweede plaats kon Vettel makkelijk wegrijden.

Petrov kon zich niet zo ver naar voor werken maar hield de McLaren wel in de tang van de twee Renaults. Enkele foutjes sloegen de Rus wel terug tot een zevende plaats. De Ferrari’s wisselden plaatsen en kwamen achter Petrov terecht tot de zesde ronde.

Voor Williams was het weer een baalweekend. Barrichello kreeg zeer vroeg op de start-finish een lekke band en moest dus eerst een hele ronde tegen een erg traag tempo afmalen. In ronde 11 kwam er een eerste opgave voor Maldonado. Met nog geen kwart van de race gereden was het team van Williams nagenoeg kansloos.

Ondertussen werden er allerlei verschillende berichten verstrooid over het al dan niet regenen en wanneer die dan zou vallen. In ronde 14 begon het dan te druppelen en kwamen Vettel en Button binnen voor droogweerbanden. Iedereen behalve de Saubers volgde die move voor ronde 17. Weer leken de Saubers de beste wagens in het sparen van banden.

Sebastien Buemi’s race werd verpest door een bestraffing voor het overschrijden van de snelheidslimiet in de pitlane. Achteraan viel Karthikyan uit en kon d’Ambrosio Liuzzi achter zich houden. Glock reed een tiental seconden voor onze landgenoot uit maar na ronde 20 kon de Brusselaar dichter bij zijn teamgenoot komen.

In ronde 24 en 25 kwamen de McLarens en de Red Bulls binnen. Waarschijnlijk zouden ze dan toch voor een viersstopstrategie kiezen. Barrichelllo kwam ook de pits binnen maar parkeerde zijn wagen en zo kon Williams vroegtijdig beginnen met inpakken voor China. Ook Perez moest zijn race staken en zou zijn wagen aan de kant zetten.

Intussen zaten Vettel en Hamilton in de penarie. Na hun pitstops kwamen zij respectievelijk achter Massa en Petrov. Beide ridjers geraakten, gelukkig voor hen, snel achter hun voorligger weg.

De race was het bewijs dat DRS en KERS wel werken. Er werd relatief veel ingehaald maar Sepang is wel een circuit dat zich erg leent voor een inhaalpoging. Voor Sebastian Vettel zal er echter niet veel inhalen inzitten. Ten eerste had hij alleen maar wagens om te dubbelen en ten tweede maande zijn team hem aan om het KERS niet meer te gebruiken. Die boodschap werd ook verspreid over de radio van McLaren. De wereldkampioen reageerde door met enkele snelle ronden weg te rijden met een seconde per ronde.

In ronde 45 zette d’Ambrosio zijn Virgin aan de kant, maar de enige Belg in het gezelschap had weer heel wat werk erop zitten. Ook in die ronde bevestigde Webber de vierde stop die we verwacht hadden maar niemand volgde die beslissing al te snel.

Nadat Button Hamilton had in gehaald en ook Alonso voorbij zijn teamgenoot geraakte kwam er een nieuw duel. Door een technisch probleem kon Alonso geen gebruik maken van de verstelbare achtervleugel. Na meerdere pogingen in bocht één en twee had de Spanjaard snelheid genoeg uit de eerste bocht en kon zijn Ferrari naast de McLaren zetten in bocht drie, maar door onderstuur kwam de voorvleugel van Alonso terecht tegen het rechterachterwiel van Hamilton. Gelukkig kon de Brit doorrijden maar de pitcrew van Ferrari moest wel nog eens aan het werk. Alonso zou net achter Massa eindigen op een zesde plaats.

Lewis Hamilton moest noodgedwongen nog eens binnen komen voor nieuwe banden. De voormalig wereldkampioen schoof uit de bochtencombinatie van zeven en acht. Dat was het teken dat de banden nagenoeg dood waren en nog een serieuze klap hadden gekregen. Hij eindigde als zevende.

Ook Petrov zorgde nog voor spektakel. De Rus vloog uit bocht acht en ging volgas het gras op. De Renault-Lotus ging met vier wielen van de grond en dooor de klap van het neerkomen op de grond brak de stuurinrichting af. Zo verloor Petrov zijn achtste plaats.

Ook Mark Webber maakte nog even kans op een podiumplaats maar de Australiër kon met het gebrek aan KERS en enkel met DRS niet voorbij Heidfeld geraken.

Vettel wint in Maleisië voor Button en Heidfeld. Weer was er niets te doen aan de jonge Red Bull-rijder.

Pos. – Rijder – Team – Tijd – Ronden
1. Sebastian Vettel Red Bull 01:34.870 12
2. Lewis Hamilton McLaren 01:34.974 19
3. Mark Webber Red Bull 01:35.174 17
4. Jenson Button McLaren 01:35.200 15
5. Fernando Alonso Ferrari 01:35.802 14
6. Nick Heidfeld Renault 01:36.124 9
7. Felipe Massa Ferrari 01:36.251 13
8. Vitaly Petrov Renault 01:36.324 9
9. Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 01:36.809 17
10. Kamui Kobayashi Sauber 01:36.820 13
11. Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 01:37.035 12
12. Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 01:37.160 13
13. Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 01:37.347 12
14. Paul di Resta Force India F1 01:37.370 12
15. Rubens Barrichello Williams 01:37.496 15
16. Sergio Perez Sauber 01:37.528 10
17. Adrian Sutil Force India F1 01:37.593 9
18. Pastor Maldonado Williams 01:38.276 8
19. Heikki Kovalainen Lotus F1 01:38.645 8
20. Jarno Trulli Lotus F1 01:38.791 8
21. Timo Glock Virgin Racing 01:40.648 8
22. Jerome d` Ambrosio Virgin Racing 01:41.001 7
23. Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 01:41.549 7
24. Narain Karthikeyan HRT F1 Team 01:42.574 7
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:1:{s:9:”file_name”;s:30:”vettel_mal11_pole_headline.jpg”;}
Sebastian Vettel heeft de pole veroverd voor de GP van Maleisië. Lange tijd zag het er naar uit dat Hamilton de eerste plaats zou bemachtigen maar uiteindelijk was Vettel een fractie sneller dan de Brit.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print