GP Maleisië: Voorbeschouwing

Circuitkenmerken

Het circuit van Sepang vormt het decor voor de 2e Grote Prijs van het seizoen 2007. Het Maleisische circuit ligt op zo een 80 km van de hoofdstad Kuala Lumpur, in een gebied dat vroeger volledig in de jungle lag.

In 1999 was dit circuit revolutionair. Het was het eerste circuit ontworpen door Herman Tilke. Kenmerkend voor zijn soort circuits zijn de zeer brede baan en de enorm uitgestrekte uitloopstroken. Het is sindsdien een inspiratiebron geweest voor al zijn volgende circuits, zoals het circuit in Bahrein.

Het circuit was ook het eerste in een heel nieuw tijdperk van supermoderne circuits met uitstekende voorzieningen en de mogelijkheid om meer dan 100 000 toeschouwers te ontvangen.

Uitgebreide circuitfiche: klik hier

Een rondje op het circuit van Sepang

De 5.542 kilometer lange baan bestaat uit verschillende middellange rechte stukken, onderbroeken door reeksen langzame tot middelmatig snelle bochten.

Kenmerkend voor de circuit lay- out zijn de 2 aan elkaar grenzende rechte stukken.

Aan het eind van het rechte stuk van start en finish komen de rijders aan een zeer trage hairpin naar rechts, onmiddellijk gevolgd door een hairpin naar links. Beide moeten genomen worden in 1e versnelling. Men kan zich al voorstellen dat hier één en ander kan gebeuren in de eerste ronde.

Na deze opéénvolging van haarspeldbochten volgt er een bocht naar rechts die voluit genomen kan worden tot ze aan bocht 4 komen, die in 2e versnelling genomen wordt. Dan is het accelereren naar misschien wel het meest uitdagende gedeelte van het circuit, een links- rechtse combinatie die zeer snel genomen wordt in 5e versnelling waarna de rijders bij een dubbele rechtse komen. Deze komt uit op een klein recht stuk waarna men een zeer scherpe bocht naar rechts krijgt in 1e versnelling. Een zeer rare bocht want zeer smal en bergop, dan is het schakelen naar 4e versnelling voor een snelle rechtse en meteen terug hard remmen voor een rechtse in 2e versnelling. Een recht stuk brengt ons naar de laatste bochten van het circuit die men bijna blind moet nemen. Een snelle linkse meteen gevolgd door een snelle rechtse waar geen einde aan lijkt te komen, maar dan toch eindigt in een zeer harde remzone voor een hairpin in 2e versnelling die de rijders op het recht stuk tegenover start/finish brengt, op weg naar een laatste haarspeldbocht op het circuit die uitkomt op het rechte stuk van start en finish.

Hitte en moessons

Het weer is misschien wel de belangrijkste parameter tijdens de Grote Prijs van Maleisië. Temperaturen boven de 40 graden zijn geen uitzondering. Verder wordt het klimaat op het schiereiland in deze periode vooral beïnvloed door de noordoost moesson. De noordoostelijke winden, die over de Zuid-Chinese Zee waaien, zorgen voor zware regenval en regelmatige overstromingen aan de oostkust van het schiereiland. Deze overvloedige regenbuien kunnen de strategieën tijdens de race volledig overhoop gooien.

Voor dit weekend worden er zwaar onweer voorspelt in Sepang, deze stormen gaan gepaard met zware regenval. De temperaturen blijven het hele weekend rond de 32°C

Vorig jaar in Sepang

Vorig seizoen werd de Grote Prijs van Maleisië gedomineerd door Fernando Alonso. De Spanjaard

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen