GP van Australië: Charles Leclerc wint op dominante wijze, drama voor Max Verstappen

Ferrari
Ferrari

Charles Leclerc heeft op dominante wijze de GP van Australië gewonnen. De Monegask doet bovendien een schitterende zaak in het kampioenschap want Max Verstappen moest op dramatische wijze opgeven door een ‘motorprobleem’.

Van op de polepositie maakte Charles Leclerc een goede start, de Monegask kon daardoor vlot Max Verstappen achter zich houden op de tweede plaats. Sergio Perez verloor dan weer zijn positie terwijl Lewis Hamilton opschoof naar de derde plaats.

Carlos Sainz maakte in de tweede Ferrari dan weer een dramatische start. De Spanjaard viel terug van de negende naar de vijftiende plaats. Wanneer Sainz dan in de tweede en derde ronde trachtte om posities goed te maken ging hij over het gras en belandde hij in de grindbak. Zijn race zat er dan ook al snel op.

Doordat Sainz vast zat in de grindbak kregen we meteen de safety car op de baan en de Spanjaard mocht te voet richting de ondertussen befaamde scooters van Albert Park.

Bij de herstart onder de nieuwe regels (lees: FIA verbiedt ‘Verstappen-methode’ tijdens herstart na safety car) bleef Charles Leclerc comfortabel aan de leiding van de race.

We kregen vervolgens een intense strijd tussen Lewis Hamilton en Sergio Perez voor de derde plaats. De Mexicaan lag duidelijk gebrand op het heroveren van de felbegeerde podiumplaats.

Sebastian Vettel ondervond duidelijk problemen in zijn Aston Martin F1-bolide. Voor Vettel is Australië het eerste echte raceweekend en dat vergt met de nieuwe generatie F1-bolides toch nog wat aanpassing.

In ronde 16 ging Kevin Magnussen in dezelfde bocht in de fout als Carlos Sainz. De Deen slaagde er in tegenstelling tot Sainz in om zijn wagen uit de grindbak te houden.

Minder dan twintig ronden ver in de race kwam Max Verstappen als eerste van de toppers binnen, Vertappen viel daardoor terug naar een voorlopige P7.

In het middenveld zagen we ondertussen enkele mooie gevechten, al bleef inhalen nog steeds redelijk moeilijk, dit ondanks de vele veranderingen aan het circuit.

Sebastian Vettel zijn pechweekend bleef duren. In ronde 24 ging hij iets te snel op het gas terwijl hij over een kerbstone reed en crashte hij tegen de muur. Safety car op de baan daardoor en weg grote voorsprong van Charles Leclerc.

Achter de safety car miste Mick Schumacher maar net zijn voorligger. Benieuwd wat de stewards daarvan gaan denken want hij bleef niet achter de achtervleugel van Tsunoda.

Bij de tweede herstart na een safety car-fase bleef Leclerc opnieuw voor Verstappen, al moest de Monegask deze keer alles bovenhalen om Verstappen voor te blijven.

Alonso had ondertussen nog steeds geen pitstop gedaan. De tweevoudig F1-kampioen ging bij de herstart zelfs voorbij aan Perez.

Perez slaagde echter al snel in om opnieuw voorbij te gaan aan Alonso.

Voorbij halverwege de race had Charles Leclerc meer dan vijf seconden voorsprong op Max Verstappen. De Ferrari-rijder leek op weg naar een vlotte overwinning.

De strijd om de laatste podiumplaats werd in ronde 36 beslecht in het voordeel van Sergio Perez. Perez dus op het podium en dat is cruciaal in de strijd voor beide wereldtitels.

In ronde 39 kregen we plots echter drama bij Red Bull. Max Verstappen kwam plots stil te staan langs de kant van de baan. Duidelijk een motor gerelateerd probleem waarbij ook een klein brandje ontstond. Weg kostbare punten en ook mogelijke gevolgen later in het seizoen.

Gelatenheid bij Verstappen die zelf weinig kon doen aan zijn opgave maar wel moeten vrezen voor een eventuele gridstraf later in het seizoen indien zijn motor niet meer bruikbaar is.

We kregen kort een virtuele safety car waarvan enkele wagens gebruik maakten om een pitstop te maken. Charles Leclerc reed ondertussen nog steeds erg comfortabel aan de leiding van de race. De Monegask bouwde zijn voorsprong steeds verder uit.

Wat verderop in het rijdersveld kregen we een intense strijd om de plaatsen negen en tien.

In de slotronden van de race was het voor veel rijders een kwestie van foutloos proberen blijven. Sergio Perez ging iets te breed in de voorlaatste bocht, daar heeft Red Bull het al heel het weekend lastig.

Met nog zo’n vijf ronden te gaan vroeg Charles Leclerc aan het team of hij in de slotronden voor de snelste ronde mocht gaan en het bijhorende extra wk-punt. Leclerc had echter al de snelste ronde en Ferrari verzekerde hem dat normaal gesproken niemand onder zijn besttijd zou gaan.

Leclerc reed vervolgens comfortabel richting een dominante overwinning. 26 belangrijke wk-punten op zak voor de Monegask die samen met Sergio Perez en George Russell op het podium mocht.

Opmerkelijk genoeg geen teamorders dus bij Mercedes en dat toch wel tot enige onvrede bij Hamilton. George Russell behaalt zo zijn eerste podium voor Mercedes. Charles Leclerc vergroot door zijn overwinning uiteraard ook zijn voorsprong in het kampioenschap.

01Charles LeclercFerrari1h28m47.221s1
02Sergio PerezRed Bull+20.5241
03George RussellMercedes+25.5931
04Lewis HamiltonMercedes+28.5431
05Lando NorrisMcLaren+53.3031
06Daniel RicciardoMcLaren+53.7371
07Esteban OconAlpine+61.6831
08Valtteri BottasAlfa Romeo+68.4391
09Pierre GaslyAlphaTauri+76.2211
10Alex AlbonWilliams+79.3621
11Guanyu ZhouAlfa Romeo+81.6951
12Lance StrollAston Martin+88.5981
13Mick SchumacherHaas+1 ronde1
14Kevin MagnussenHaas+1 ronde1
15Yuki TsunodaAlphaTauri+1 ronde1
16Nicholas LatifiWilliams+1 ronde2
17Fernando AlonsoAlpine+1 ronde2
18Max VerstappenRed BullDNF1
19Sebastian VettelAston MartinDNF0
20Carlos SainzFerrariDNF0
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print