GP van Australië: Max Verstappen wint incidentrijke race, elf wereldtitels op het podium!

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft een erg incidentrijke GP van Australië gewonnen. De race werd gekenmerkt door verschillende incidenten en crashes. Lewis Hamilton en Fernando Alonso vervolledigden het podium waardoor er maar liefst elf wereldtitels op het podium stonden.

Max Verstappen startte van op de pole maar George Russell kon van op P2 meteen naast Verstappen de binnenkant van de bocht nemen en Verstappen voorbijgaan. De Nederlander moest breed door de eerste bocht waardoor Hamilton in de volgende haakse bocht Verstappen eveneens onder druk kon zetten en hem eveneens passeren. Mercedes op één en twee na de eerste ronde.

Charles Leclerc kende ook een goede start maar met twee Aston Martins moest Leclerc de buitenkant van de bocht nemen. Daarbij stuurde Leclerc iets te vroeg in en raakte hij Lance Stroll die ingesloten zat tussen Alonso en Leclerc. Leclerc in de grindbak, opgave voor de Monegask en meteen de safety car op de baan.

Bij de herstart bleef Russell probleemloos aan de leiding voor Hamilton en Verstappen. Hamilton moest stevig weerwerk bieden tegenover Verstappen.

In ronde 7 verloor Alex Albon, die met de Williams mooi in de punten reed, de controle over zijn wagen en crashte hij in de muur. Albon schoof terug op de baan en Nico Hulkenberg kon de Williams F1-bolide maar nipt ontwijken.

We kregen eerst een safety car, waardoor onder andere raceleider George Russell en Carlos Sainz de pitlane inreden voor een bandenwissel. Meteen daarna kregen we een rode vlag waardoor ze hun voordeel kwijt waren. De rest mocht immers een ‘gratis’ bandenwissel doen.

Na de rode vlag kregen we een staande herstart maar bij het achter de safety car rijden richting de startgrid reden bijna enkele wagens tegen elkaar.

Bij de herstart bleef Lewis Hamilton aan de leiding voor Max Verstappen, Pierre Gasly schoof op naar de vierde plaats.

Iedereen verwachtte vervolgens een titanenstrijd tussen Hamilton en Verstappen maar enkele ronden na de herstart vloog Verstappen erg makkelijk voorbij aan Hamilton. Verstappen eenvoudig aan de leiding, voor Hamilton en Alonso.

George Russell en Carlos Sainz begonnen na hun ‘slechte getimede’ pitstop aan een moeilijke inhaalrace. Allebei wonnen ze geleidelijk aan opnieuw posities. Sergio Perez, die eveneens toen gestopt was, moest eveneens zijn inhaalrace proberen verder zetten.

In ronde 18 zat de race van de ongelukkige George Russell erop. Na de pech van het verliezen van de leiding in de race, vatte deze keer zijn Mercedes F1-bolide vuur. Opgave voor Russell en veel ontgoocheling en frustraties uiteraard.

Russell parkeerde zijn Mercedes F1-bolide aan de uitgang van de pitlane en dat zorgde voor een virtuele safety car. Na de virtuele safety car zagen we Alonso aan de leiding, gevolgd door Lewis Hamilton en Alonso die leek te naderen op Hamilton.

Sergio Perez zette zijn inhaalrace verder, al verliep die iets moeizamer dan verwacht. Het was een kwestie van de banden goed te managen, iets dat de Mexicaan normaal erg goed kan.

Wat meer naar voor zagen we een mooie strijd om de vierde plaats met Pierre Gasly in de Alpine, voor Carlos Sainz en Lance Stroll. Sainz zat wat gewrongen tussen beide heren maar slaagde er na verschillende ronden toch in om Gasly te passeren. Carlos Sainz op P4 maar echt wegrijden van Gasly kon de Spanjaard vervolgens niet.

In ronde 32 reed Fernando Alonso op iets meer dan een seconde van Lewis Hamilton. Het leek de voorbode van een mooi gevecht tussen beide heren.

Gasly probeerde ondertussen de aansluiting bij Carlos Sainz te behouden. We leken ons op te gaan maken voor een spannend slot waarbij veel zou afhangen van hoe goed iedereen zorg had gedragen voor zijn banden.

Max Verstappen controleerde ondertussen vooraan de race, met nog zestien ronden te gaan had hij meer dan tien seconden voorsprong op Lewis Hamilton.

Sergio Perez bleef ondertussen zijn inhaalrace stevig verder zetten. Hij schoof op naar de zevende plaats in de race. Als ‘bandenfluisteraar’ weet hij als geen ander zorg te dragen voor zijn banden en dat kan hem tijdens het slot van de race nog veel opleveren.

Tien ronden voor het einde van de race verremde Max Verstappen zich in de laatste bochtencombinatie voor het opkomen van het rechte stuk van start-finish. Verstappen verloor zo’n vier seconden maar bleef wel comfortabel aan de leiding van de race.

In ronde 52 zagen we Lando Norris met een mooi manoeuvre voorbij gaan aan Nico Hulkenberg.

In ronde 54 kregen we plots een safety car en vervolgens een rode vlag nadat Kevin Magnussen tegen de muur reed en zijn haas F1-bolide met drie banden langs de kant van de baan moest parkeren.

Max Verstappen schreeuwde zijn ongeloof uit dat er een rode vlag was. Er lagen inderdaad wel redelijk wat brokstukken op de baan en anders zou de race onder de safety car uitgereden worden. Vroeger zou dat gebeurd zijn maar nadat in Monza vorig jaar de race achter de safety car werd beëindigd kwam er veel kritiek, het gevolg is nu dus een rode vlag.

Bij een herstart was alles nog mogelijk en met Verstappen, Hamilton en Alonso op de eerste drie plaatsen kon een herstart voor spektakel zorgen.

We kregen een zenuwachtige herstart met veel chaos en aanrijdingen. Carlos Sainz tikte Fernando Alonso aan en vervolgens zagen we ook verderop in het rijdersveld heel wat aanrijdingen. Onder andere teamgenoten Pierre Gasly en Esteban Ocon knalden tegen elkaar en tegen de muur. Verschillende wagens moesten opgeven.

We kregen na lang wachten uiteindelijk een herstart waarbij de oorspronkelijke posities van de vorige herstart worden ingenomen, maar dan zonder uiteraard de wagens die zijn uitgevallen.

Carlos Sainz kreeg voor zijn aanrijding met Fernando Alonso een tijdstraf van vijf seconden. De Spanjaard schreeuwde zijn ongeloof uit want we kregen een ‘rollende herstart’ achter de safety car waarbij er niet mag ingehaald worden tijdens de laatste ronde die dus achter de safety car werd afgelegd.

Max Verstappen wint dus de GP van Australië, voor Lewis Hamilton en Fernando Alonso die het podium vervolledigden. Daarmee kregen we maar liefst elf wereldtitels op het podium! Carlos Sainz viel door zijn tijdstraf uit de punten.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print