GP van Bahrein: Charles Leclerc wint, drama voor Max Verstappen en Red Bull

Ferrari
Ferrari

Charles Leclerc heeft de allereerste race van het nieuwe F1-seizoen gewonnen, teamgenoot Carlos Sainz maakte er meteen een spectaculaire dubbeloverwinning voor Ferrari van. Drama was er dan weer bij Max Verstappen die met technische problemen moest opgeven.

Charles Leclerc startte de race van op de pole en slaagde er met enige moeite in om voor Max Verstappen te blijven. Grote verliezer van de start was Valtteri Bottas die in de Alfa Romeo heel wat posities verloor.

In de vierde ronde maakte Mick Schumacher een perfecte 360 graden-spin nadat hij door Esteban Ocon werd aangetikt. Ocon kreeg er een tijdstraf van vijf seconden voor.

Na tien ronden slaagde Sergio Perez om zijn aan Lewis Hamilton verloren vierde plaats opnieuw af te snoepen van de zevenvoudig F1-kampioen. Hamilton was in de Mercedes duidelijk niet opgewassen tegen de Mexicaan in de Red Bull.

Even later was Hamilton ook de eerste van de ’toppers’ om de pits op te zoeken voor zijn eerste pitstop.

Op de koude banden verremde Hamilton zich eventjes bij het opnieuw op de baan komen. De nieuwe grotere banden worden tegen een lagere temperatuur uit de bandenwarmers gehaald en dat heeft duidelijk zijn effect bij het opnieuw op de baan komen na een pitstop.

Na Hamilton kwamen ook Max Verstappen, Carlos Sainz en vervolgens ook raceleider Charles Leclerc opnieuw de baan op. Leclerc bleef net voor Verstappen op de baan en we kregen een eerste titanengevecht tussen beide heren.

In ronde 19 probeerde Max Verstappen om met behulp van DRS Charles Leclerc in te halen en dat voor de tweede ronde op rij. Deze keer verremde Verstappen zich en Leclerc nam opnieuw de leiding in de race en bouwde vervolgens een klein kloofje uit.

In ronde 28 kwam Lewis Hamilton voor zijn tweede pitstop binnen. Opmerkelijk snel, zeker gezien hij op de harde bandencompound stond. Hamilton ging proberen om op de medium band het einde van de race te halen.

Net als tijdens de eerste reeks pitstops volgden Max Verstappen en Charles Leclerc opnieuw dat voorbeeld. Opnieuw was het Verstappen die de undercut probeerde te doen door een ronde vlugger binnen te komen dan Leclerc.

Leclerc bleef opnieuw voor Verstappen en verdedigde erg stevig tegenover Verstappen. Na enkele ronden strijd leek Leclerc definitief de strijd met Verstappen te hebben gewonnen en bouwde hij langzaam aan een kloofje uit tegenover Verstappen.

Achter Leclerc en Verstappen was het vooral kijken naar de strijd om de derde plaats tussen Carlos Sainz en Sergio Perez. Perez naderde immers geleidelijk aan op de Spanjaard.

Charles Leclerc leek probleemloos en comfortabel richting de overwinning te rijden maar plots kwamen Max Verstappen, Sergio Perez, Carlos Sainz en Lewis Hamilton binnen voor een derde pitstop.

Even later moest Pierre Gasly zijn AlphaTauri aan de kant zetten met vlammen die achteraan uit zijn F1-bolide kwamen. We kregen eerst een korte virtuele safety car, waarna effectief de safety car op de baan kwam.

Charles Leclerc maakte daarvan gebruik om eveneens een derde pitstop te maken en hij liet net als de overige rijders de zachte bandencompound monteren. Door de safety car was de Monegask wel zijn comfortabele voorsprong op Max Verstappen kwijt.

In ronde 49 mochten de gedubbelde wagens zich ontdubbelen, waarna de safety car aan het einde van ronde 50 van de baan ging en de race opnieuw kon starten.

Leclerc maakte een goede herstart en bleef probleemloos aan de leiding voor Max Verstappen. Carlos Sainz bedreigde even Max Verstappen voor de tweede plaats maar uiteindelijk bleef de top drie gewoon dezelfde.

Met nog vier ronden te gaan vond Carlos Sainz aansluiting bij Max Verstappen en ging hij de Nederlander voorbij. Het drama werd nog erger voor Verstappen want hij moest even later door een technisch probleem opgeven.

In de slotronde liep het nog helemaal mis voor Red Bull want bij het ingaan van de laatste ronde spinde de Mexicaan toen hij de eerste bocht wou nemen. Net als bij verstappen leek de Mexicaan een motorprobleem te hebben.

Nul punten dus voor Red Bull Racing terwijl Ferrari meer dan genoeg redenen om te vieren had met een spectaculaire dubbeloverwinning. Charles Leclerc schreeuwde het uit na zijn overwinning terwijl teamgenoot Carlos Sainz als tweede finishte.

Tegen alle verwachtingen in finishten ook Lewis Hamilton en Mercedes mee op het podium. Bij Mercedes zullen ze zich ongetwijfeld in het vuistje lachen en beseffen dat ze de schade meer dan beperkt hebben.

Ook in de rest van de top tien vonden we onverwachte namen terug met Kevin Magnussen (Haas) als vijfde, Valtteri Bottas (Alfa Romeo) als zesde. Guanyu Zhou finishte zijn allereerste F1-race eveneens in de punten als tiende.

Dolle vreugde bij Ferrari dat een stevig feestje vierde, ongelooflijke teleurstelling bij Red Bull waar ze heel wat huiswerk te maken hebben tegen de volgende race en die vindt volgend weekend al plaats in Saoedi-Arabië.

01Charles LeclercFerrari57 tours – 1h38m17.345s3
02Carlos SainzFerrari+5.5983
03Lewis HamiltonMercedes+9.6753
04George RussellMercedes+11.2113
05Kevin MagnussenHaas+14.7543
06Valtteri BottasAlfa Romeo+16.1193
07Esteban OconAlpine+19.4233
08Yuki TsunodaAlphaTauri+20.3863
09Fernando AlonsoAlpine+22.3903
10Guanyu ZhouAlfa Romeo+23.0643
11Mick SchumacherHaas+32.5742
12Lance StrollAston Martin+45.8733
13Alex AlbonWilliams+53.9323
14Daniel RicciardoMcLaren+54.9753
15Lando NorrisMcLaren+56.3353
16Nicholas LatifiWilliams+61.7953
17Nico HülkenbergAston Martin+63.8293
18Sergio PerezRed Bull+1 ronde3
19Max VerstappenRed BullDNF4
20Pierre GaslyAlphaTauriDNF2
Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer