GP van Hongarije: Oscar Piastri wint zijn eerste F1-race na teamorders en vreemde ‘McLaren-strategie’

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Oscar Piastri heeft tijdens de GP van Hongarije zijn eerste F1-overwinning behaald. Piastri mocht van McLaren de race winnen na een erg vreemde strategie met teamorders. Lewis Hamilton vervolledigde het podium na een spectaculaire aanrijding met Max Verstappen.

Lando Norris mocht de race van op de polepositie beginnen maar teamgenoot Oscar Piastri kende een betere start en ging binnendoor de eerste bocht voorbij aan Norris. Max Verstappen probeerde buitenom te gaan maar kwam naast de baan terecht. Daar bleef Verstappen volgas gaan en zo kwam hij voor Norris terug de baan op.

Norris deed uiteraard zijn beklag over de radio, de McLaren-rijder liet over de boordradio zijn ongenoegen blijken en vond dat Verstappen zijn positie moest teruggeven.

Verstappen vond op zijn beurt dat hij naast de baan was geduwd en dat hij daarom zijn positie niet moest teruggeven. De stewards begonnen een onderzoek naar het incident en uiteindelijk kreeg Verstappen van de Red bull-pitmuur te horen dat hij zijn positie moest teruggeven, wat Max uiteindelijk ook deed.

Een zestal ronden ver in de race zagen we Oscar Piastri aan de leiding rijden, voor Lando Norris en Max Verstappen. Voorlopig een ideaal scenario voor McLaren dat dus de eerste twee posities wist te behouden, al was het wel in omgekeerde volgorde.

In nog maar de zevende ronde zagen we eerste wagens al binnenkomen voor een pitstop. De wagens die op de zachte band waren vertrokken zaten al door hun banden heen. Het was dan ook erg warm op de Hungaroring en met een erg zware wagen met veel brandstof zorgde dat voor veel bandenslijtage.

Opmerkelijk genoeg ging Lance Stroll op de zachte bandencompound wel vijftien ronden door tot aan zijn eerste pitstop. Van een echt geweldige race voor zowel Stroll als Alonso konden we echter niet spreken.

In ronde 17 zagen we Lewis Hamilton als eerste van de wagens vooraan binnenkomen. Bij Mercedes probeerden ze duidelijk een undercut uit te voeren tegenover de wagens voor hen. Op de Hungaroring zorgt een undercut inderdaad voor een groot voordeel maar kan zich dat wel aan het einde van de stint wreken .

Bij McLaren waren ze aandachtig en reageerden ze door Lando Norris een ronde later ook een pitstop te laten maken. Norris kwam voor Lewis Hamilton opnieuw op de baan.

Even later volgde ook Oscar Piastri en zo kwam Max Verstappen aan de leiding van de race te liggen. Verstappen most uiteraard nog wel zijn eerste pitstop afwerken.

In ronde 22 kwam Max Verstappen ook binnen voor zijn pitstop. Dat was ronden later dan Lewis Hamilton en daardoor kwam hij met zeven seconden achterstand op Hamilton opnieuw de baan op.

Verstappen stond echter op nieuwere banden en begon dan ook te jagen op Lewis Hamilton. In zijn Red Bull was Verstappen verschillende tienden per ronde sneller dan Hamilton. Ondertussen zagen we wat verderop het rijdersveld vooral Carlos Sainz wagens inhalen.

Terwijl Carlos Sainz in de Ferrari plaatsen goedmaakte gebeurde het omgekeerde met Nico Hulkenberg in de Haas F1-bolide. Hulkenberg zag beide Aston Martins voorbij gaan.

Iets voor halverwege de race zagen we Sergio Perez zijn eerste pitstop afwerken. Ondertussen was Max Verstappen in de andere Red Bull F1-bolide stevig aan het naderen op Lewis Hamilton.

In ronde 32 à 33 kwam Max Verstappen aansluiten bij Lewis Hamilton. De Nederlander had figuurlijk ‘bloed geroken’ en reed duidelijk met ‘het mes tussen de tanden’.

Lewis Hamilton was echter niet van plan om Max Verstappen zomaar te laten passeren. Hamilton verdedigde stevig positie tegenover Verstappen die op een bepaald moment voorbij leek te gaan aan Hamilton toen die zich verremde maar op zijn beurt ging Verstappen zelf te breed en naast de baan in de volgende bocht. Hamilton dus opnieuw voorbij aan Verstappen.

Charles Leclerc profiteerde op zijn beurt van het gevecht tussen Hamilton en Verstappen om zelf zijn achterstand op het duo dicht te rijden.

In ronde 42 kwamen Lewis Hamilton en Charles Leclerc binnen voor hun tweede pitstop. Opvallend vooral dat Leclerc binnen kwam want die was tijdens de eerste stint opmerkelijk langer doorgegaan. Leclerc zou daardoor op de medium band erg lang moeten doorgaan. Verstappen kon ondertussen doorschuiven naar de derde plaats.

Vooraan zagen we beide McLarens nog steeds aan de leiding van de race en beide rijders kregen te horen dat ze de strijd met elkaar mochten aangaan.

Opvallend genoeg kwam Lando Norris in ronde 46 als eerste van beide McLarens binnen. Daardoor benadeelde McLaren eigenlijk Oscar Piastri die aan de leiding van de race reed.

Oscar Piastri kwam twee ronden later pas binnen en verloor daardoor de leiding in de race. Norris reed aan de leiding van de race omdat ze bij McLaren Oscar Piastri pas als tweede hadden binnengeroepen.

Dat beseften ze zelf en ze gaven Norris meermaals de opdracht om banden te sparen en zelfs Piastri opnieuw de leiding in de race te geven ‘wanneer hem dat het meest gepast leek’.

In ronde 51 kwam Max Verstappen binnen voor zijn laatste pitstop. Verstappen kwam achter Charles Leclerc opnieuw op de baan en begon het gat richting Leclerc dicht te rijden.

Max Verstappen slaagde er in ronde 57 dan toch in om na enkele ronden proberen voorbij te gaan aan Charles Leclerc.

Ruzie bij McLaren want Lando Norris kreeg meermaals over de boordradio te horen dat hij Oscar Piastri voorbij moest laten gaan.

Lando Norris bleef ondertussen zijn beklag doen over de ’teamorders’ van McLaren. Zijn race-engineer liet echter weten dat Norris zijn teamgenoot voorbij moest laten gaan, dat hij met die opdracht Norris probeerde te beschermen.

Ondertussen kwam Max Verstappen aansluiten bij Lewis Hamilton en kregen we een erg mooie strijd tussen beide rijders te zien. Verstappen probeerde meermaals en uiteindelijk probeerde Max Verstappen voorbije te gaan aan Hamilton door zeer laat te remmen. Daarbij kwam het echter tot een aanrijding tussen Hamilton en Verstappen.

Max Verstappen vloog met zijn F1-bolide even door de lucht en kwam hard terug neer op de baan. Hamilton kon opnieuw Verstappen inhalen en deze keer was het Max Verstappen die opnieuw uitvoerig zijn beklag deed over de boordradio.

Radioboodschappen over de boordradio waren er ook bij McLaren want daar bleven ze Lando Norris vragen om Oscar Piastri voorbij te laten gaan. Drie ronden voor het einde van de race hield Lando Norris ostentatief in op het rechte stuk en kwam Oscar Piastri aan de leiding van de race te liggen.

Na een erg vreemde reeks radioboodschappen van op de pitmuur bij McLaren was het uiteindelijk Oscar Piastri die de GP van Hongarije won, voor de Australiër was het zijn allereerste overwinning tijdens een F1-race, dit nadat hij eerder al eens een sprintrace wist te winnen. Lewis Hamilton vervolledigde het podium, voor Charles Leclerc en Max Verstappen.

Bij het McLaren F1 team zal er na afloop van de race echter een serieuze debriefing plaatsvinden. Geen dolle vreugde bij Piastri na afloop van de race en ook Lando Norris zijn gezicht sprak, ondanks het feliciteren van Piastri, boekdelen.