GP van India: Warm Up

De derde race van oktober terwijl het seizoen met nog drie races te gaan op zijn einde aan het lopen is. Wie mag de allereerste GP van India op zijn naam schrijven? Wie van de favorieten kan zijn rol waarmaken en strijden voor de eer van de overwinning?
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”110169605KR019_F1_Grand_Pri_1.jpg”;}
De GP van India is een totale onbekende voor iedereen. Behalve wat werk in de simulator, is er geen enkel team dat weet wat India zal brengen. Net zoals andere recente nieuwkomers in de F1, is ook dit circuit een creatie van de ontwerper Herman Tilke. Lange rechte stukken gecombineerd met uitdagende bochten en met de nodige hoogteverschillen om het geheel nog wat meer uitdaging te geven. Het circuit ligt in de buurt van New Delhi en is iets meer dan 5 km lang. De race zal over zestig ronden met de klok mee verreden worden. Geschat wordt dat een ronde min of meer rond de de 1min25sec zal liggen. Voor sommige sneller, anderen misschien trager. Ongeveer 65% van het circuit is volgas. In India zullen er ook twee onafhankelijke DRS zones zijn.

De prijzen voor dit jaar zijn al uitgedeeld, maar met nog maar drie resterende races, zullen alle favorieten ongetwijfeld nog wel een overwinning willen behalen. Door het feit dat er ook niks meer te verliezen valt, zou de strijd om de eer van een overwinning dus nog eens des te heviger kunnen worden. Laten we hopen. Al zullen sommige teams waarschijnlijk al volop bezig zijn met het voorbereiden van de nieuwe wagen voor 2012. Ferrari is daar een voorbeeld van. Het team kwam in de laatste race in Korea al met een voorvleugel die eigenlijk al de basis was voor het volgende seizoen.

image

De clash zal dus eerder tussen Red Bull en McLaren gezocht moeten worden, alhoewel ook McLaren met een nieuwe voorvleugel aan de slag gaat, eveneens eentke die als basis dient om die van 2012 op te ontwikkelen. Kandidaten voor de overwinning zijn ten eerste Vettel, die een onverzadigbare honger heeft naar overwinningen, en Webber die er absoluut nog eentje zou moeten winnen dit seizoen. Red Bull heeft al gezegd hem daarbij te willen helpen. Dan is er Hamilton die zijn meerdere moet erkennen in Button en dat zou willen omkeren, maar met de nodige problemen buiten de baan kampt terwijl Button zijn voorsprong uiteraard wilt behouden. Al willen we Alonso hier niet vergeten, want ook al gaf hij in de vorige race op, je mag de Spanjaard of Ferrari nooit onderschatten. Hij had enige tijd geleden al gezegd die tweede plaats in het kampioenschap te willen pakken.

Een beetje eenzaam momenteel staat Mercedes, maar daar is het vooral de strijd tussen Rosberg en Schumacher die nog beslist moet worden. De rest van het middenveld zijnde Renault, Sauber, Toro Rosso en Force India gaat de laatste drie races in om uit te maken wie nu na Mercedes de best of the rest is want tussen de vier is nog niks beslist. Renault zou niets anders mogen doen dan voor de rest eindigen, maar laat de laatste tijd veel punten liggen. Force India rijdt op eigen bodem, want ook al is het team hoofdkwartier in Engeland gevestigd, de naam laat weinig twijfel bestaan over wat nu het echte thuisland is. En we zijn uiteraard benieuwd naar wat de Toro Rosso’s kunnen laten zien in India. Jaime Alguersuari is daar de man in vorm.

image

Van de achterhoedeteams zullen in India ongetwijfeld alle ogen gericht zijn op Narain Karthikeyan. De Indiër mag in eigen land terug plaats nemen achter het stuur van de HRT. Veel potten breken zal hij echter niet en als je het aan ons vraagt, mag hij al blij zijn als hij over de streep zal komen. Weinig ervaring in een relatief nieuw team op een nieuw circuit zijn de ideale ingrediënten voor een uitvalbeurt. Die andere Indiër in de F1, Karun Chandhok, zal in India enkel tijdens de eerste vrije training in actie komen voor Teal Lotus. Bij Virgin hangen er steeds meer donkere wolken boven de stal van D’Ambrosio. Na eerdere geruchten over Wickens die hem mogelijk zou vervangen, is het nu weer de Fransman Charles Pic die hem wel eens uit de wagen zou kunnen duwen. Wij wachten af, hopelijk tot een contractverlenging van onze landgenoot.

Banden en weer
Een regenrace zit er in India niet echt in. De voorspellingen wijzen op warm en droog maar vooral stoffig weer. Wat banden betreft heeft Pirelli, in tegenstelling tot Korea, absoluut geen risico’s willen nemen. De zachte en de harde banden zullen in India gebruikt worden. Dat betekent een sprong van twee types. Geen mediums te bespeuren, volgens Pirelli omdat ze niet verrast willen worden door het nieuwe circuit. Belangrijker is echter het tijdsverschil. Geschat wordt dat de zachte maar liefst twee seconden sneller is dan de harde band. Dat wordt weer pokeren in de kwalificaties, maar vooral banden sparen tijdens de race. Daarbij is de lengte van de pit in India vrij lang dus dat wordt rekenen voor de juiste strategie.

image

Toen in India
Er is nog nooit een race geweest in India dus is deze rubriek ditmaal even nuttig als een vlot in de woestijn. Maar om toch al in de sfeer te geraken, bij deze voor de eerste keer in de geschiedenis, de allereerste ronde van een F1 bolide op het Buddh International Circuit.

De GP op TV
Zaterdag 29/10
VT4 10.25 – 11.35; La Deux 10.25 – 11.40; BBC1 09.30 – 12.00; RTL 09.00 – 12.05
Zondag 30/10
VT4 11.10 – 13.35; La Deux 10.25 – 12.25; BBC1 09.30 – 13.00; RTL 09.15 – 13.15

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print