GP van Japan: Hamilton zegeviert, zorgen over Jules Bianchi na crash

Lewis Hamilton heeft de GP van Japan gewonnen, voor teamgenoot Nico Rosberg. Een verregende race die vroegtijdig werd afgebroken door een crash waarbij Jules Bianchi gewond raakte. We kregen dan ook een ingetogen podium, aangezien er nog heel wat onduidelijkheid is over de medische toestand van Jules Bianchi.

De GP van Japan werd bedreigd door tyfoon ‚Phanfon’. De tyfoon zelf trekt pas vannacht en morgen over Japan, maar de gevolgen waren reeds te zien bij de start van de race.

Het regende zo hard dat besloten werd om de race achter de safety car aan te vatten. Na anderhalve ronde hield men het echter al voor bekeken en werd de rode vlag boven gehaald.

Na een regenpauze werd de race om 8u25 Belgische tijd opnieuw op gang getrokken, opnieuw achter de safety car uiteraard. Achter de safety car sloeg voor Fernando Alonso meteen al het drama toe. De Spanjaard parkeerde zijn wagen op de baan. Zijn stuurtje werd volledig zwart, wat duidt op een volledige uitval van het elektronisch systeem van zijn Ferrari.

Tegen ronde nummer zeven achter de safety car beklaagden de rijders zich bij Charlie Whiting, de racedirecteur van de FIA, dat de race nu echt wel mocht beginnen omdat het veilig genoeg was om te rijden. Maar de racedirecteur was het daar duidelijk niet mee eens en liet de safety car nog enkele ronden op de baan.

Enkele ronden later volgde dan toch de herstart, waarbij Jenson Button meteen de pitlane opzocht om over te schakelen op intermediates, wat een goede gok leek te zijn.

Enkele ronden later besliste een groot deel van de rijders eveneens om over te schakelen op intermediates. Bij Mercedes besloten ze echter om buiten te blijven.

In ronde 14 kwam Rosberg binnen voor zijn pitstop voor intermediates, waarna Hamilton op en over de limiet ging om de Duitser tijdens de pitstop te kunnen inhalen. Hamilton maakte immers een fout in de ‘Spoon-corner’, waardoor hij na zijn pitstop opnieuw achter Rosberg terug op de baan kwam.

Ondertussen reed Jenson Button dankzij zijn vroege pitstop voor intermediates op de derde plaats, achter beide Mercedes-piloten.

Felipe Massa en Valtteri Bottas ondervonden de nodige problemen in hun Williams en waren allebei een vogel voor de kat. Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo haalden beide Williams-piloten alsof ze stil stonden op het circuit.

Tegelijkertijd dichtte Hamilton het kloofje met teamgenoot Nico Rosberg en kon de strijd voor de leiderspositie echt losbarsten.

Halverwege de race werd DRS, het Drag Reduction System dat inhalen moet vereenvoudigen, beschikbaar gesteld. Nico Rosberg zal ongetwijfeld gevloekt hebben in zijn cockpit want dat gebeurde net op het moment dat Hamilton minder dan een seconde achter hem reed, wat een vereist is om het te mogen gebruiken.

Hamilton voerde de druk op Rosberg op maar de Brit kende even een schrikseconde in de eerste bocht, waar hij breed ging en de uitloopstrook in asfalt moest opzoeken. Niet toevallig de plaats waar hij tijdens de oefensessies crashte.

Ondertussen reden Button (3de) en beide Red Bull’s snellere rondetijden dan het Mercedes-duo, zij het wel op een respectabele afstand van de leiders.

Bij het ingaan van de 29ste ronde slaagde Hamilton er met DRS in om Rosberg voorbij te gaan in de eerste bocht.

Met nog 21 ronden te gaan kwam Button, de winnaar van de eerste racehelft, binnen voor een nieuw setje intermediates. McLaren wisselde echter ook het stuurtje van de Brit, wat niet echt vlot verliep en resulteerde in een trage pitstop voor de Brit.

Ondertussen reden de Red Bull’s een seconde sneller per ronde dan Mercedes, en dat met nog 21 ronden te gaan. Mercedes reageerde door Rosberg te laten pitten. Hamilton bleef nog even buiten maar zijn rondetijden waren wel aanzienlijk trager dan de wagens achter hem op de baan, waarna de Brit in de 36ste ronde opnieuw intermediates kwam halen in de pits.

Ricciardo kwam daardoor even aan de leiding te liggen, maar een ronde later zocht ook de Australiër de pits op voor nieuwe intermediates, dit terwijl het opnieuw harder begon te regenen.

Terwijl Hamilton de kloof met Rosberg uitdiepte maakte Vettel in derde positie een kostbare fout door breed te gaan in de ‘s-bochten’. De Duitser verloor daardoor heel wat tijd.

Ricciardo voelde zicht ondertussen als een vis in het water en startte de jacht op Jenson Button voor de vierde plaats.

Met nog veertien ronden te gaan begon het echt wel hard te regen. Raceleider Hamilton meldde dit over de boordradio en kreeg van zijn team de boodschap “om zijn wagen op het zwarte spul te houden”.

Adrian Sutil crashte met nog tien ronden te gaan in de hevige regen, waarna Button de pitlane opzocht en omschakelde naar de regenband. Een gok die misschien wel eens de juiste zou kunnen zijn aangezien de wagens op intermediates het steeds moeilijker leken te krijgen.

Spanning alom want met nog negen ronden te gaan kwam de safety car opnieuw de baan op. Enkele wagens profiteerden ervan om de pitlane op te zoeken voor een nieuw setje banden.

In ronde 46 kregen we vervolgens een rode vlag omwille van de crash waarbij Adrian Sutil betrokken was. Blijkbaar was echter ook Jules Bianchi in dezelfde bocht betrokken bij een crash. Bianchi zou met zijn wagen onder een kraanwagen zijn gereden die op de baan was gekomen om de wagen van Sutil van de baan te halen.

Een ziekenwagen kwam vervolgens op de baan om medische zorgen toe te brengen.

De F1-bolides werden ondertussen opgesteld in de pitlane in afwachting van een eventuele herstart. Een herstart die er uiteindelijk niet kwam omdat de raceleiding meedeelde dat de race niet hervat zou worden.

Lewis Hamilton zegeviert dus in Japan, voor teamgenoot Nico Rosberg. Er waren echter vooral bedrukte gezichten te zien omwille van de medische toestand van Jules Bianchi, waarover nog heel wat onduidelijkheid heerste.

1. Lewis Hamilton Mercedes GP 1:51.600 44
2. Nico Rosberg Mercedes GP 44
3. Sebastian Vettel Red Bull Racing 44
4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 44
5. Jenson Button McLaren 44
6. Valtteri Bottas Williams 44
7. Felipe Massa Williams 44
8. Nico Hulkenberg Force India 44
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 44
10. Sergio Perez Force India 43
11. Daniil Kvyat Toro Rosso 43
12. Kimi Räikkönen Ferrari 43
13. Esteban Gutierrez Sauber 43
14. Kevin Magnussen McLaren 43
15. Romain Grosjean Lotus 43
16. Pastor Maldonado Lotus 43
17. Marcus Ericsson Caterham 43
18. Max Chilton Marussia F1 Team 43
19. Kamui Kobayashi Caterham 43

Opgaves:
20. Jules Bianchi Marussia F1 Team 41
21. Adrian Sutil Sauber 40
22. Fernando Alonso Ferrari 6
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}