GP van Monaco: waar moet je op letten?

Van een huisfavoriet die heel wat werk voor de boeg heeft tot een weersvoorspelling die wel eens voor extra spanning zou kunnen zorgen, en van een drukke start tot een emotionele finish… We hebben de vijf belangrijkste hoogtepunten voor de GP van Monaco voor u opgesomd.


Leclerc in de aanval

Hoe hoog kan Charles Leclerc opklimmen na een moeilijke kwalificatie voor Ferrari?

Ferrari gaf openlijk toe dat het een fout maakte op zaterdag, wat ervoor zorgde dat Charles Leclerc in Q1 strandde. De Monegask was nochtans de snelste in de derde vrije training, waardoor hij genoemd werd als een kandidaat voor de pole in zijn thuisrace. Ferrari besloot Leclerc in de pitbox te houden op het einde van Q1, waardoor hij geëlimineerd werd, ironisch genoeg door zijn eigen teamgenoot Sebastian Vettel.

De Scuderia had de tijden van de concurrentie onderschat en nam een risico in de hoop om een extra setje banden te sparen voor de belangrijkere onderdelen van de kwalificatie, Q2 en Q3. Het eindresultaat is echter dat Charles Leclerc zijn eerste thuisrace voor Ferrari vanop plaats 15 aanvat. Door de gridstraf voor Antonio Giovinazzi schuift hij immers al één plaats op.

Inhalen in Monaco is uitermate moeilijk, maar Leclerc wordt dé rijder om tijdens de GP van Monaco in de gaten te houden. De Monegask hoopt alvast op regen, maar mocht het droog blijven, dan predikt hij meer risico te gaan nemen.

Regen

Kan slecht weer de race op zijn kop zetten?

De hoop van Leclerc op regen is niet alleen een droom, die hoop is gebaseerd op de weersvoorspellingen voor de race. De afgelopen week viel er heel wat regen aan de Cote d’Azur, maar tot dusver bleef het tijdens de sessies droog.

De meeste kans op regen op zondag is vlak voor en vlak na de race. Hoewel het misschien tijdens de race niet gaat regenen, toch kan het zo zijn dat de race op een natte baan van start gaat.

De regen kan een belangrijke rol spelen op elk circuit, maar in Monaco is er haast geen ruimte voor fouten… de barrières staan de rijders op te wachten om hun race te verknoeien.

Drama in ronde 1

Dingen hebben de neiging behoorlijk pittig te worden in ronde 1

Je hoort het wel vaker: de start is cruciaal in de Formule 1, maar in Monaco kan de impact van de start nog een grotere impact hebben op de race. Inhalen is zo moeilijk dat het vaak zo is dat je positie waarmee je de eerste bocht uitkomt ook meteen de positie is waarmee je finisht, tenzij er iets fout loopt natuurlijk.

Straks starten beide Mercedes-rijders wiel aan wiel aan de race. Valtteri Bottas zal hopen om polesitter Hamilton voorbij te gaan voor Sainte Devote, de eerste bocht.

De rest van de grid is er zich ook van bewust dat de start enorm belangrijk is, waardoor de eerste meters van de race wel eens de spannendste momenten van de race kunnen zijn.

Pitstops

De actie in de pitlane kan net zo hectisch zijn als de actie op het circuit

Zodra de start achter de rug is, is het volgende belangrijke moment in de race de pitstops. Pirelli verwacht dat de race een gemakkelijke éénstopper zal zijn, wat betekent dat het timen van de stop erg belangrijk zal zijn wanneer je in een hechte strijd met een andere rijder zit.

Het vinden van een voordelig gaatje is de juiste strategie, met alle teams die op hun hoede zijn om niet in het verkeer terecht te komen, waardoor een andere rijder die vroeger of later de pits binnenkwam je ‘gratis’ voorbij kan. Maar wanneer de teams ervoor kiezen om binnen te komen, dan zal de druk alleen maar hoger zijn, met smalste pitlane op de kalender en de wetenschap dat één fout in de pit onmogelijk is om van te herstellen op het circuit.

Eerbetonen aan Niki Lauda

We vieren tijdens de race de carrière van de grote Oostenrijkse kampioen

De Formule 1 zal op verschillende manieren hulde brengen aan Niki Lauda op zondag. We hebben een minuut stilte voor de race, evenals een aantal personeelsleden – die een belangrijke rol hebben gespeeld in Niki’s carrière – op de grid, en de organisatie moedigt fans aan rode hoeden te dragen, banners te maken en lawaai te maken op de in-lap na de race om de nagedachtenis van de drievoudige wereldkampioen te vieren.

Vanuit het oogpunt van de teams, hebben een aantal hun eigen herdenkingen gecreëerd: stickers en berichten op hun auto’s en op de helmen van hun rijders. Mercedes heeft de Halo op hun bolides rood geschilderd en ook één van de sterren op hun motorkappen is rood geworden.

Sebastian Vettel rijdt met een replica van Lauda’s helmontwerp, terwijl McLaren op zaterdag en zondag één van Lauda’s helmen en zijn trofee van de Oostenrijkse Grand Prix uit 1984 in de paddock heeft staan.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}