Oscar Piastri heeft op het circuit van Zandvoort een incidentrijke ‘Dutch GP’ gewonnen. Piastri doet een schitterende zaak in de strijd om de wereldtitel, teamgenoot Lando Norris moest door een probleem met zijn wagen immers opgeven. Max Verstappen finishte als tweede, Isack Hadjar behaalde zijn eerste podium in de Formule 1.
It's time to go racing! 🤩#F1 #DutchGP pic.twitter.com/p7DFUokdaP
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Zoals de Nederlanders het zelf zeggen was er een ‘Zee van Oranje’ op en rondom het circuit van Zandvoort. Volgens de organisatoren was de race uitverkocht maar daarover bestaat wel degelijk discussie (‘Dutch GP’ is ‘uitverkocht’ maar de fans geloven er niets van: “En die lege zitjes dan?”). Het oranje in de tribunes stond in schril contrast met het grijs in de lucht. Er was immers tijdens de race kans op regen.
The stands are orange, the skies are grey
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
It's dry for the start but who knows what weather is coming 🤷♂️#F1 #DutchGP pic.twitter.com/u3mcOt7Kj5
De start en de strijd om onderstaande trofee zou echter op een droge baan van start gaan en het was uitkijken wat Max Verstappen eventueel bij de start zou proberen forceren. Verstappen had in tegenstelling tot de McLarens voor de zachte band gekozen terwijl beide McLarens en de meeste andere rijders op de medium band stonden.
The trophy they're all racing for 👌#F1 #DutchGP pic.twitter.com/vAQRGdkqCL
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Bij de start zagen we Max Verstappen op de zachte bandencompound, en gestart op de kant met het meeste grip, meteen de aanval inzetten op Lando Norris. Piastri stuurde in de eerste bocht wat breed waardoor Verstappen daar wat werd opgehouden. Het leek Norris de mogelijkheid te bezorgen om Verstappen op zijn beurt opnieuw aan te vallen.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT AT ZANDVOORT!!!
Piastri leads into Turn 1 and Verstappen storms through to takes P2 from Norris!! #F1 #DutchGP pic.twitter.com/QBDzGaz7Y2
Verstappen kwam daardoor in het gras terecht en verloor bijna de controle over zijn wagen maar gelukkig voor hem kon hij zijn Red Bull F1-bolide nog net voor die van Lando Norris houden.
You're onboard with Max at the start 🎥#F1 #DutchGP pic.twitter.com/ForcuDnUoJ
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
De McLarens waren echter duidelijk de snelste wagens in de race en tijdens de ronden nadien zette Lando Norris steeds meer Max Verstappen onder druk. In de negende ronde was het vervolgens bij de eerste aanval meteen raak voor Lando Norris. Norris ging op indrukwekkende wijze in de Tarzan-bocht buitenom voorbij aan Max Verstappen.
Here's the moment Norris took back second 🎥#F1 #DutchGP pic.twitter.com/wnQQKFfzVe
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Ondertussen begon het ook zeer licht te regenen op het circuit van Zandvoort. Te lichte regen om over te schakelen naar intermediates maar het was wel uitkijken voor de rijders.
LAP 16/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Is it raining yet, Zak? #F1 #DutchGP pic.twitter.com/l0mpUwBQSI
Nadat Lando Norris voorbij was gegaan aan Max Verstappen kon de Brit zijn achterstand op teamgenoot en raceleider Oscar Piastri verkleinen naar zo’n drie seconden. Norris was al heel het weekend de iets snellere van beide McLarens, op de kwalificatie na.
LAP 19/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Onboard with Norris 👀
The gap to Piastri is currently hovering around three seconds ⏱️#F1 #DutchGP pic.twitter.com/C3mwXoSk21
In ronde 23 zat de race van Lewis Hamilton er plots op en kregen we de safety car op de baan. Hamilton verloor in de Hugenholtzbocht de controle over zijn wagen, vermoedelijk door iets hoger de bocht te nemen waar de verf van de reclame voor net iets minder grip zorgde.
LAP 23/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Hamilton has found the barriers 💥 He's out of the race ❌
Safety Car #F1 #DutchGP pic.twitter.com/FwrjobwIA1
Voor Lewis Hamilton en Ferrari was het opnieuw een serieuze opdoffer van formaat. Een zichtbaar ontgoochelde Hamilton droop af richting de paddock.
Onboard with Lewis as he finds the barriers 👀#F1 #DutchGP pic.twitter.com/jIONr2DGDk
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Charles Leclerc werd door de crash van zijn teamgenoot op strategisch vlak ook nog eens benadeeld. Leclerc had immers net zijn pitstop afgewerkt en de meeste andere wagens vooraan konden door de safety car-fase dus met minder tijdverlies hun pitstop afwerken.
LAP 26/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
The @astonmartin Safety Car is coming in this lap! #F1 #DutchGP pic.twitter.com/32M5HxQJcu
De McLarens stonden bij de herstart op de harde bandencompound, Max Verstappen stond opnieuw op een zachtere bandencompound, deze keer de medium band. Piastri en Norris konden echter vlot voor Verstappen blijven, wat meer verderop in het rijdersveld kwam het tot contact tussen Carlos Sainz en Liam Lawson.
Sainz vs Lawson at the restart 💥#F1 #DutchGP pic.twitter.com/xee2epqxef
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Vreemd genoeg werd uiteindelijk Carlos Sainz bestraft voor de aanrijding, dit tot zijn eigen ongeloof.
Carlos Sainz was handed a 10-second penalty for causing a collision with Liam Lawson at the restart
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
He's not very happy about it! 😤#F1 #DutchGP pic.twitter.com/ffZRKYlzKK
Het was trouwens niet het enige incident waarover de stewards het hoofd moesten breken.
LAP 32/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Full commitment from Charles! 😵
Leclerc banging wheels with Russell in the battle for P5! #F1 #DutchGP pic.twitter.com/fEjfutxW5j
Iets voor halverwege de race zagen we Charles Leclerc immers een gewaagd inhaalmanoeuvre doen op George Russell on de bochtencombinatie van 11 en 12. Russell zijn Mercedes F1-bolide raakte daarbij beschadigd en de Brit schreeuwde het uit over de boordradio.
🚨 Leclerc ⚔️ Russell
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
The stewards are going to look at the Lap 32 incident after the race with both drivers arguing their case #F1 #DutchGP pic.twitter.com/s8AbcWG7Tb
De stewards noteerden het incident, besloten het ook te onderzoeken maar uiteindelijk volgde de boodschap dat ze pas na de race het verder zouden onderzoeken en dan pas een beslissing zouden nemen.
LAP 51/72:
— McLaren (@McLarenF1) August 31, 2025
Oscar 🇦🇺 P1
Lando 🇬🇧 P2 #McLaren | #DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/cZJ3Fahopw
Met nog twintig ronden te gaan reed Oscar Piastri met een voorsprong van iets meer dan een seconde op Lando Norris aan de leiding van de race. Max Verstappen volgde op meer dan tien seconden van Lando Norris. Het was dan ook vooral uitkijken naar een eventuele ultieme strijd om de overwinning tussen Piastri en Norris.
LAP 53/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
More drama for Ferrari 😵
Leclerc and Antonelli make contact at Turn 3 and Leclerc spins out of the race ❌
Safety Car #F1 #DutchGP pic.twitter.com/c5C9vm3vhD
Leclerc kwam binnen voor een tweede pitstop waarbij de Monegask overschakelde naar de zachte band voor het slot van de race. Leclerc kwam vlak voor Kimi Antonelli opnieuw de baan op maar in de Hugenholtzbocht liep het mis want Antonelli tikte Leclerc aan waardoor Leclerc crashte.
Leclerc and Antonelli's dramatic coming together 💥
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
The Mercedes driver has been handed a 10-second penalty for causing a collision #F1 #DutchGP pic.twitter.com/lxcCc4o1WO
Ook de wagen van Antonelli raakte beschadigd maar de Italiaan geraakte wel terug tot in de pits voor een bandenwissel. Leclerc zijn race zat er echter op en nul punten dus voor Ferrari in Zandvoort, een serieuze opdoffer voor Ferrari in de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap. Antonelli kreeg een tijdstraf van tien seconden maar daar kopen ze bij Ferrari uiteraard niets mee.
The view from Kimi's cockpit 👀#F1 #DutchGP pic.twitter.com/Y9VtoQ4y4V
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
We kregen gedurende enkele ronden de safety car op de baan omdat de wagen van Charles Leclerc van de baan verwijderd moest worden. De rijders konden dus opnieuw binnenkomen voor een ‘goedkope’ pitstop. Beide McLarens gingen naar de harde bandencompound, Max Verstappen ging naar de zachte band en dat bood uiteraard mogelijkheden voor de herstart.
LAP 58/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
It's so tight at the front 😮#F1 #DutchGP pic.twitter.com/P2pyavuGjU
Bij de herstart zaten Piastri, Norris en Verstappen bijzonder dicht bij elkaar. Piastri bleef echter vlot aan de leiding, ook Lando Norris kon uiteindelijk Max Verstappen achter zich houden. Charles Leclerc was vanuit de duinen in Zandvoort ondertussen een aandachtige toeschouwer, zijn gedachten zaten ongetwijfeld al bij het volgende raceweekend in Monza, de thuisrace van Ferrari.
A picture is worth a thousand words…#F1 #DutchGP pic.twitter.com/0ampMBa7W2
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Met nog minder dan tien ronden te gaan kregen we drama voor Lando Norris. De Brit liet over de boordradio verstaan dat hij rook had in de wagen en iets vreemd rook.
LAP 65/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
LANDO NORRIS REPORTING SMOKE COMING FROM HIS CAR!
HE'S OUT ❌#F1 #DutchGP pic.twitter.com/KXaHcigjlS
Norris moest inderdaad opgeven door een probleem met zijn wagen en dat is een serieuze opdoffer voor Lando Norris in de titelstrijd met zijn teamgenoot. Piastri zou door de opgave van Norris immers 25 punten extra op hem uitlopen.
LANDO NORRIS IS OUT OF THE DUTCH GRAND PRIX ‼️
— ESPN F1 (@ESPNF1) August 31, 2025
THIS COULD BE CRUCIAL TO THE DRIVER'S CHAMPIONSHIP!! pic.twitter.com/C6xU4WZ574
No words #F1 #DutchGP pic.twitter.com/2hpDFow1t9
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Ongeloof bij McLaren dat steeds zei dat het zelf beide rijders van een goede wagen wou voorzien om zelf niet een beslissende factor te zijn in de uitkomst van de strijd om het kampioenschap bij de rijders.
The moment Lando's race ended 😖
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Sound on 🔊#F1 #DutchGP pic.twitter.com/ZYY2qSTeKw
Pech voor het ene team en de ene rijder, is geluk voor het andere team en de andere rijder. Isack Hadjar en Racing Bulls reden zo immers plots op de derde plaats, Hadjar was tijdens zijn debuutseizoen opeens op weg naar een welverdiende eerste podiumplaats in de Formule 1.
LAP 68/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
The Safety Car that came out after Norris retired returns to the pits and we have a race to the line #F1 #DutchGP pic.twitter.com/PnLiqdtVQB
Na de safety car-fase kregen we opnieuw een herstart waarbij Oscar Piastri zijn leidersplaats in de race moest zien te verdedigen. Piastri deed dat ondanks zijn harde banden met succes tegenover Verstappen, Isack Hadjar behield ook zijn derde plaats in de race.
LAP 71/72
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Two more laps to run and Piastri leads, Verstappen is second and Isack Hadjar is on the verge of a first podium in F1 #F1 #DutchGP pic.twitter.com/mGRln1YwDH
De overwinning van Oscar Piastri kwam nooit meer in gevaar en de Australiër zegevierde voor Max Verstappen en Isack Hadjar. Piastri doet uiteraard een bijzonder goede zaak in het kampioenschap, de Nederlandse fans konden zich vinden in de tweede plaats voor Max Verstappen.
What a race, and what a moment for Isack Hadjar 🤩#F1 #DutchGP pic.twitter.com/Kxh7oStNA1
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Bij Racing Bulls werd er dan weer een stevig feestje gebouwd omwille van de derde plaats van Isack Hadjar. Voor Hadjar was het zijn eerste podiumplaats in de Formule 1, voor Racing Bulls was dit het eerste podium sinds 2021. Redenen genoeg dus om een stevig feestje te bouwen.
Total joy in parc ferme for Isack and @visacashapprb 😍#F1 #DutchGP pic.twitter.com/1KAhcfvctg
— Formula 1 (@F1) August 31, 2025
Binnen een week is er in Monza de GP van Italië, de thuisrace van Ferrari. Niet alleen voor Ferrari maar ook voor Lando Norris zal het een race zijn die om revanche zal draaien.