Lando Norris heeft tijdens de laatste oefensessie voor de GP van Oostenrijk de snelste tijd gereden. Teamgenoot Oscar Piastri en Max Verstappen vervolledigden de top drie.
We're all set for our final practice session#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/hnQFF6OMSV
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
Ideale weersomstandigheden op de Red Bull Ring voor de laatste oefensessie ter voorbereiding van de kwalificatie en de race in Oostenrijk. Ook het publiek was talrijk aanwezig en traditiegetrouw zijn er ook veel Nederlandse F1-fans op de Red Bull Ring aanwezig om Max Verstappen aan te moedigen.
King of the mountains around these parts #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/K1gcIPlKrD
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
De Red Bull Ring is een bijzonder kort en tegelijkertijd een snel circuit waarop de verschillen vaak bijzonder klein zijn. Voor de teams en rijders is het daardoor des te belangrijker om ieder honderdste of zelfs duizendste uit de wagen te halen. Een verschil van een tiende van een seconde kan tijdens de kwalificatie vaak verschillende gridposities uitmaken.
Lando Norris sets the fastest time before having a little detour at Turn 1 #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/A0SeHVOVp1
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
Als rijder zo goed mogelijk de limieten van je wagen en het circuit opzoeken is dan ook de boodschap, iets dat ook Lando Norris probeerde maar uiteindelijk zag resulteren in een schuiver naast de baan. Ook teamgenoot Oscar Piastri zocht duidelijk steeds nadrukkelijker de limieten van het circuit op.
Oscar Piastri gets so close to having a big moment at Turn 9 😵#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/zavbfVxUtv
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
Daarbij ging de Australische wk-leider net iets te ver en dat zorgde ervoor dat hij zwaar over de kerbstones en door het grind reed. Bij McLaren moesten ze vervolgens controleren of de vloer van zijn F1-bolide niet te ernstig beschadigd was.
McLaren are, unsurprisingly, checking the floor of Piastri's car #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/owTnUcjTM9
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
Naarmate dat de oefensessie vorderde zochten de rijders steeds meer de limieten van hun wagens en het circuit op. Racing Bulls-rijder Isack Hadjar ging over de limiet en dat zorgde voor een spectaculaire spin. Gelukkig voor Hadjar zonder ernstige schade aan zijn wagen.
Hadjar has a massive spin after running wide at Turn 10 #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/EIlXniGTok
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
Ondertussen was bij Oscar Piastri de schade aan de vloer van zijn McLaren F1-bolide hersteld en de Australiër had duidelijk het juiste ritme opnieuw gevonden want hij reed de tweede tijd achter teamgenoot Lando Norris. Max Verstappen op zijn beurt kreeg een nieuw setje zachte banden om zijn rondetijd aanzienlijk te proberen verbeteren.
Max, currently P16, comes out for a final few push laps
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
He's bolted on the soft tyres – let's see what he can do#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/ZpFoUcK2fc
Verstappen ging op zijn nieuw setje zachte banden van de zestiende naar de derde tijd, een aanzienlijke verbetering dus voor de viervoudig wereldkampioen die wel beide McLarens voor zich moest dulden.
And Verstappen goes P3 with his first effort on the softs#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/1eIlNeBZh5
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
De rijders pushten tot het einde van de sessie, zelfs Lando Norris die de snelste tijd achter zijn naam had staan. Norris ging daardoor breed in de derde bocht, gelukkig voor hem zonder verdere gevolgen.
Our quickest driver Lando Norris is still pushing hard – a little bit too hard at Turn 3 on this occasion 😮#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/efyY2WFsCI
— Formula 1 (@F1) June 28, 2025
Uiteindelijk was het Lando Norris die de snelste tijd liet noteren met teamgenoot Oscar Piastri op iets meer dan een tiende van een seconde. Beide McLarens dus opnieuw helemaal bovenaan terwijl Max Verstappen de top drie vervolledigde. Verstappen was slechts twee tienden trager dan Norris, het belooft dan ook een spannende kwalificatie te worden.