Max Verstappen is er tijdens de GP van Qatar op dominante wijze in geslaagd om de race te winnen. Het McLaren-duo Oscar Piastri en Lando Norris vervolledigde het podium en deed daarmee een uitstekende zaak in het kampioenschap.
Standing room only 😮#F1 #QatarGP pic.twitter.com/M0SleZmwEC
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Voorafgaand aan de start van de GP van Qatar liet Ferrari weten dat Carlos Sainz niet zou deelnemen aan de race omdat er een probleem was met het brandstofsysteem op zijn wagen. Dat betekende vooral voor Mercedes goed nieuws in de strijd om de tweede plaats bij de constructeurs.
Lights on… Lights out next! 🙌#F1 #QatarGP pic.twitter.com/w0z9lA2l1H
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Dat goede nieuws duurde echter niet lang voor Mercedes want bij de start van de race kwam het tot een contact tussen George Russell en Lewis Hamilton. Hamilton belandde in de grindbak en moest opgeven, Russel kon doorgaan maar was op achtervolgen aangewezen. Met slechts één Mercedes en één Ferrari in de race was het een cruciale strijd voor de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap.
Hamilton spun off into the gravel 😮#F1 #QatarGP pic.twitter.com/mQPLxHfS2e
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Frustratie bij Lewis Hamilton vooral die secondenlang naar zijn wagen bleef kijken, zijn race zat erop.
Agony for Mercedes 😖
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Hamilton is out of his car
Russell gets back to the pits for running repairs and comes back out in last place
⚠️ @astonmartin SAFETY CAR ⚠️#F1 #QatarGP pic.twitter.com/3TDtPVEn08
Meteen een spectaculair begin dus van de GP van Qatar, eentje dat doet terugdenken aan de beruchte race in Spanje waarbij het tot een contact kwam tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg in 2016, toen was het de voorbode van de eerste overwinning van Max Verstappen in de Formule 1.
And the after effects…#F1 #QatarGP pic.twitter.com/o7oGrratq3
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
We kregen meteen de safety car op de baan, opvallend genoeg bood dit de meeste teams en rijders weinig tot geen strategische mogelijkheden omdat er uiteraard de ‘bandenrichtlijn’ van Pirelli en de FIA was waarbij er maximaal 18 ronden op een setje banden mocht gereden worden.
LAP 4/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Safety Car in ⬅️
We are racing again! 🙌#F1 #QatarGP pic.twitter.com/lSt0ScWxdG
Pijnlijk voor Nico Hulkenberg was dat de Duitser van op P12 in plaats van 14 vertrok, dit nadat Sainz niet aan de race kon beginnen. Het leverde Hulkenberg een tijdstraf van 10 seconden op.
Rewind to the start ⏮️
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Nico Hulkenberg started from Carlos Sainz's vacant grid spot – P12 instead of P14.
Race stewards have handed the German a 10-second time penalty 😩#F1 #QatarGP pic.twitter.com/W2hQwfjJ1V
Max Verstappen controleerde ondertussen de race, Verstappen reed comfortabel aan de leiding van de race terwijl Oscar Piastri in de McLaren ondertussen bezig was aan een bijzonder sterke race. Na zijn overwinning tijdens de sprintrace reed Piastri op een solide tweede plaats.
LAP 17/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Piastri on fresh rubber is flying 💨
The Aussie gets past Stroll then Bottas and is up to P4
Red Bull radio Verstappen to tell him to pit from the lead #F1 #QatarGP pic.twitter.com/UgwvkexZFE
Minder comfortabel was de race van Sergio Perez, de Mexicaan respecteerde meermaals de baanlimieten van het Losail Internatiol Circuit niet en dat leverde hem meermaals een tijdstraf van vijf seconden op.
LAP 28/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
That's Checo Perez, and that's his fourth time outside track limits this evening
Stewards hand the Mexican a five-second time penalty #F1 #QatarGP pic.twitter.com/7ptU2frYmg
Door het ‘bandenprobleem’ zagen we de rijders heel wat pitstops maken en dat zorgde er ook voor dat het voor de meeste rijders moeilijk inschatten was waar ze zich in de race bevonden, vooral omdat het afhankelijk was van het al dan niet gebruiken van een ‘gebruikt setje banden’ of er al dan niet 18 ronden of minder met een setje banden kon afgewerkt worden.
LAP 32/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Perez serves his time penalty, then bolts on fresh tyres and is back out in P12 #F1 #QatarGP pic.twitter.com/pqz656st9h
In ronde 33 zagen we plots Fernando Alonso naast de baan gaan, dat kostte de Spanjaard een plaats tegenover Charles Leclerc in de Ferrari.
LAP 33/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Alonso is off at Turn 2 😮
He gets back on track just in front of Leclerc but the Ferrari driver overtakes immediately #F1 #QatarGP pic.twitter.com/pF3ZoCrOId
In ronde 40 zagen we Sergio Perez opnieuw een tijdstraf van vijf seconden incasseren voor het niet respecteren van de baanlimieten.
LAP 40/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Uh-oh 😦
Sergio Perez in trouble for track limits again – that's another five-second time penalty for the Mexican#F1 #QatarGP pic.twitter.com/Qfqz5OYDIM
Iets later zagen we Logan Sargeant opgeven, de Amerikaan voelde zich niet goed en moest geholpen worden toen hij in de garagebox parkeerde en uit de wagen moest stappen.
LAP 42/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
A tough race for Sargeant ends ❌
The American reluctantly retires – he's not feeling well
Hope you feel better soon, Logan #F1 #QatarGP pic.twitter.com/jvs4dqQB7j
Ondertussen zagen we beide Mclarens in elkaars buurt na de laatste pitstop. Piastri en Norris reden op de derde en vierde plaats. George Russell op de tweede plaats moest zijn laatste pitstop echter nog afwerken.
LAP 45/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Norris pits but can't get out ahead of team mate Piastri – it was close though! 🤏
Both McLarens have hard tyres on until the end of the race – Piastri's P3, Norris is P4 #F1 #QatarGP pic.twitter.com/JwCsZFpgah
Het respecteren van de baanlimieten bleef een probleem tijdens de race, deze keer was het Alex Albon die een tijdstraf van vijf seconden kreeg.
LAP 48/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
More track limit troubles…
This time it's Alex Albon who gets a five-second penalty ⏱️ #F1 #QatarGP pic.twitter.com/BATRBr0aI6
Zoals voorspeld werden de rijders op het Losail International Circuit met erg uitdagende omstandigheden geconfronteerd. Vooral de snelle bochtencombinaties gecombineerd met de erg warme omstandigheden zorgde ervoor dat het een uitdaging was voor de rijders.
LAP 51/57
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
It's hot out there! 😰
Looks like George is trying to cool his hands…
and then his face when he pits moments later#F1 #QatarGP pic.twitter.com/8S58xGs5BX
Verschillende rijders deden op het rechte stuk hun vizier open om wat ‘frisse lucht’ te krijgen, al was dat uiteraard relatief te noemen.
Russell and Norris opening their visors mid-race to let some air in.
— Autosport (@autosport) October 8, 2023
The heat is becoming a real challenge here 🌡️ pic.twitter.com/ay5z5Hqa55
Uiteindelijk won Max Verstappen op dominante wijze de race maar het zal ongetwijfeld McLaren geweest zijn dat een stevig feestje bouwde.
TWO LAPS TO GO!
— Formula 1 (@F1) October 8, 2023
Leader Verstappen is four seconds ahead of Piastri, with Norris just 1.5 seconds further back 😮#F1 #QatarGP pic.twitter.com/pDmimJ4C1t
Met een tweede en derde plaats voor Oscar Piastri en Lando Norris scoorde McLaren heel wat punten voor de strijd bij de constructeurs. Met slechts één Mercedes en één Ferrari in de punten naderde het serieus in de strijd voor de tweede plaats bij de constructeurs.