Max Verstappen is er tijdens de GP van Qatar op dominante wijze in geslaagd om de race te winnen. Het McLaren-duo Oscar Piastri en Lando Norris vervolledigde het podium en deed daarmee een uitstekende zaak in het kampioenschap.
Voorafgaand aan de start van de GP van Qatar liet Ferrari weten dat Carlos Sainz niet zou deelnemen aan de race omdat er een probleem was met het brandstofsysteem op zijn wagen. Dat betekende vooral voor Mercedes goed nieuws in de strijd om de tweede plaats bij de constructeurs.
Dat goede nieuws duurde echter niet lang voor Mercedes want bij de start van de race kwam het tot een contact tussen George Russell en Lewis Hamilton. Hamilton belandde in de grindbak en moest opgeven, Russel kon doorgaan maar was op achtervolgen aangewezen. Met slechts één Mercedes en één Ferrari in de race was het een cruciale strijd voor de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap.
Frustratie bij Lewis Hamilton vooral die secondenlang naar zijn wagen bleef kijken, zijn race zat erop.
Meteen een spectaculair begin dus van de GP van Qatar, eentje dat doet terugdenken aan de beruchte race in Spanje waarbij het tot een contact kwam tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg in 2016, toen was het de voorbode van de eerste overwinning van Max Verstappen in de Formule 1.
We kregen meteen de safety car op de baan, opvallend genoeg bood dit de meeste teams en rijders weinig tot geen strategische mogelijkheden omdat er uiteraard de ‘bandenrichtlijn’ van Pirelli en de FIA was waarbij er maximaal 18 ronden op een setje banden mocht gereden worden.
Pijnlijk voor Nico Hulkenberg was dat de Duitser van op P12 in plaats van 14 vertrok, dit nadat Sainz niet aan de race kon beginnen. Het leverde Hulkenberg een tijdstraf van 10 seconden op.
Max Verstappen controleerde ondertussen de race, Verstappen reed comfortabel aan de leiding van de race terwijl Oscar Piastri in de McLaren ondertussen bezig was aan een bijzonder sterke race. Na zijn overwinning tijdens de sprintrace reed Piastri op een solide tweede plaats.
Minder comfortabel was de race van Sergio Perez, de Mexicaan respecteerde meermaals de baanlimieten van het Losail Internatiol Circuit niet en dat leverde hem meermaals een tijdstraf van vijf seconden op.
Door het ‘bandenprobleem’ zagen we de rijders heel wat pitstops maken en dat zorgde er ook voor dat het voor de meeste rijders moeilijk inschatten was waar ze zich in de race bevonden, vooral omdat het afhankelijk was van het al dan niet gebruiken van een ‘gebruikt setje banden’ of er al dan niet 18 ronden of minder met een setje banden kon afgewerkt worden.
In ronde 33 zagen we plots Fernando Alonso naast de baan gaan, dat kostte de Spanjaard een plaats tegenover Charles Leclerc in de Ferrari.
In ronde 40 zagen we Sergio Perez opnieuw een tijdstraf van vijf seconden incasseren voor het niet respecteren van de baanlimieten.
Iets later zagen we Logan Sargeant opgeven, de Amerikaan voelde zich niet goed en moest geholpen worden toen hij in de garagebox parkeerde en uit de wagen moest stappen.
Ondertussen zagen we beide Mclarens in elkaars buurt na de laatste pitstop. Piastri en Norris reden op de derde en vierde plaats. George Russell op de tweede plaats moest zijn laatste pitstop echter nog afwerken.
Het respecteren van de baanlimieten bleef een probleem tijdens de race, deze keer was het Alex Albon die een tijdstraf van vijf seconden kreeg.
Zoals voorspeld werden de rijders op het Losail International Circuit met erg uitdagende omstandigheden geconfronteerd. Vooral de snelle bochtencombinaties gecombineerd met de erg warme omstandigheden zorgde ervoor dat het een uitdaging was voor de rijders.
Verschillende rijders deden op het rechte stuk hun vizier open om wat ‘frisse lucht’ te krijgen, al was dat uiteraard relatief te noemen.
Uiteindelijk won Max Verstappen op dominante wijze de race maar het zal ongetwijfeld McLaren geweest zijn dat een stevig feestje bouwde.
Met een tweede en derde plaats voor Oscar Piastri en Lando Norris scoorde McLaren heel wat punten voor de strijd bij de constructeurs. Met slechts één Mercedes en één Ferrari in de punten naderde het serieus in de strijd voor de tweede plaats bij de constructeurs.