De Grand Prix Driver’s Association (GPDA) heeft de FIA gevraagd om meer duidelijkheid te scheppen over de regels omtrent het afsnijden van een chicane.
De problemen met deze regels ontstonden na de Grote Prijs van België. Lewis Hamilton sneed de laatste bocht van het circuit af en won een plaats ten opzichte van Kimi Raikkonen. De Brit liet Raikkonen terug voorbij gaan maar opende in de volgende bocht meteen opnieuw de aanval. Na de race besloten de stewards dat Hamilton een voordeel haalde uit het afsnijden van de bocht en telden een drive-through bij z’n eindtijd waardoor Hamilton de overwinning verloor.
Enkele dagen later kwam de FIA naar buiten met een verduidelijking van de regels. Wanneer je een bocht afsnijdt, moet je de plaats teruggeven én moet je één bocht wachten voor je opnieuw aanvalt. Toch is de GPDA niet helemaal tevreden met deze uitleg en eist het nog meer duidelijkheid.
"We moeten een betere oplossing vinden zodat iedereen tevreden is. Ik sprak met Charlie Whiting en de FIA en ze zijn bezig met het zoeken naar een oplossing. Sommigen stellen dat het beter zou zijn om de geasfalteerde uitloopstroken terug te vervangen door gravel of gras maar wij hebben lang gestreden voor die uitloopstroken. Het is gewoon veiliger. Het is nu aan de FIA om een oplossing te vinden waardoor een rijder die een bocht afsnijdt over de asfaltstrook genoeg tijd verliest zodat hij geen voordeel kan halen. Het is niet aan de GPDA om die oplossing te zoeken," aldus Pedro de la Rosa, de voorzitter van de GPDA aan autosport.com.