Hamilton in de wolken met zege op Spa

In 2008 reed hij ook al als eerste over de streep, maar moest die plaats toen nog afstaan omwille van een dubieus inhaalmanoeuvre op Kimi Raikkonen, maar in 2010 had hij geen van dat alles nodig, en boekte een zeer mooie overwinning.

De McLaren rijder won voor de derde keer in 2010, en gaat weer aan de leiding in het kampioenschap met een kloof van amper 3 punten op Mark Webber, die tweede werd, na een dominante zege in verraderlijke omstandigheden.

“Ik ben zo blij, zo dankbaar om in deze positie te zitten” zei Hamilton. “Als je zaken tegenkomt als vandaag in een race is het vaak een loterij”

“Als je dan de bovenhand neemt, ondanks een moeilijke situatie – en eentje waar ik gezegdn mee was om mee weg te komen, daar ben ik zo blij om, echt ontzettend blij.”

image

Hamilton vertelde dat hij het ergste vreesde toen hij eraf ging in Rivage (bij ons ook bekend als ‘Bruxelles’) op slick-banden in lap 35, net nadat een tweede regenbui over het circuit trok. Gelukkig voor hem hield hij de wagen rijdend door het gravel, de bandenmuur aan het einde van het gravel zachtjes rakend, zonder zijn McLaren echte schade te bezorgen.

“De omstandigheden waren écht verraderlijk toen het begon te regenen” voegde hij daar nog aan toe. “Ik verloor temperatuur in de banden en wist niet hoe hard ik kon pushen. Ik remde wat laat, blokkeerde een wiel en ging wijd in bocht 8.”

Ik geraakte tot net aan de muur en raakte die zachtjes met mijn voorvleugel. Ik mag mezelf gelukkig prijzen er mee weg te komen, het was er zo glad, dat er werkelijk niets was dat je kon doen buiten op kousevoeten rondrijden.”

“Algemeen genomen heeft het team een geweldige job gedaan dit weekend. Op sommige plaatsen waren we niet zo snel als deze jongens (Webber en Kubica), maar het is geweldig dat als we dichtbij komen, we het kunnen maximaliseren. Ik ben echt zo blij hier nu te staan.”

Hamilton hoopte nog op een finish achter de safety car, om zijn leiding in de laatste ronde gemakkelijk te kunnen veilig stellen. Die laatste, half-natte ronden vereisten een grote dosis concentratievermogen.

“Ik had gehoopt dat de safety car nog wat langer zou buiten blijven, maar gelukkig genoeg stopte het met regenen, en werd het circuit beter.”

“Op het einde was ik de wagen echt aan het verzorgen, om hem in één geheel thuis te brengen, en concentreerde me gewoon op het behouden van een kleine voorsprong op Mark (Webber). Echt super.”

image
a:1:{s:9:”file_name”;s:35:”1283092380_F1GPBelgium2010_5240.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print