Hamilton niet blij met gedrag van Vettel achter de safety car

Lewis Hamilton zegt dat hij wacht op verduidelijking van Charlie Whiting over het gedrag van Sebastian Vettel achter de safety car tijdens de GP van Azerbeidzjan van afgelopen weekend.


De Mercedes-rijder vond dat Vettel op een nogal opvallende ‘stop-and-go wijze’ achter de safety car reed net voor de herstart. Hamilton merkt fijntjes op dat dat verboden is en dat is op zijn minst opvallend te noemen. Als we de race van vorig jaar erop naslaan escaleerde een incident tussen beide heren nadat Vettel Hamilton ervan beschuldigde hem een brake test gegeven te hebben.

“Het is verboden om altijd maar te starten en daarna weer te stoppen,” aldus Hamilton in Baku op zondag. “Je mag de rijder achter je niet uit zijn tent lokken. Als die regel er niet zou zijn is dat wat je altijd doet want uiteindelijk kan je hem al slapend vangen.”

Hamilton laat ook nog optekenen dat het niet de eerste keer is dat de Duitser dit soort gedrag vertoont. Bij de openingsrace in Melbourne deed hij het volgens de Brit ook al.

“In Australië versnelde hij om plots daarna weer op de rem te gaan staan en ik reed daardoor bijna achterop bij hem. In Baku deed hij dat vier keer en ik moest het er met Charlie (Whiting) over hebben. Ik heb begrepen dat hij het aan de stewards heeft doorgegeven maar die hebben er helemaal niets mee gedaan.”

“Wij zijn de leiders en het werkt zoals een waterval, iedereen doet hetzelfde wat de leider doet. Als je dit toelaat zal iedereen die de leiding heeft achter de safety car hetzelfde doen.”

“Ik wil dat rechtzetten als ik de volgende keer de briefing doe want het is duidelijk dat zij het zich niet aantrekken. Als dat het geval is zullen we dit nog meer zien. De volgende keer zal ik het van hem verwachten en zal ik me er op voorbereiden.”

Charlie Whiting van zijn kant vindt niet dat er een probleem is. “Ik vind dat ze de situatie goed onder controle hadden maar de leiding ligt natuurlijk bij de leider van de race.”

“In tegenstelling tot andere reeksen hebben ze een acceleratie zone. Dat is een zone van driehonderd meter waar ze kunne versnellen en ik zie daar geen problemen is,” besluit Whiting.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}