Haug: “Pirelli mag in 2011 niet ons excuus worden”

Bij de Duitse renstal Mercedes GP verklaarde Norbert Haug zopas dat het gebruik van de nieuwe Pirelli-banden in 2011 geen excuus mag zijn voor het behalen van mindere resultaten.
Tot nu toe is men bij Mercedes GP vrij positief over het gedrag van de nieuwe MGP W02. De opvolger van de W01 verloor haar zowat gelijknamige strijd met de concurrentie in 2010. Met een vierde eindplaats kon de legendarische renstal moeilijk genoegen nemen aangezien men ook toen al over de inzet van twee ervaren rijders beschikte.

De nieuwe wagen lijkt meer afgerond te zijn terwijl ditmaal ook veel meer tijd kan worden besteed aan het verwerken van de laatste details. Zo zijn volgens meerdere insiders de nieuwe banden een belangrijk aspect naar het nieuwe seizoen toe. Naar verluidt zou de FIA aan Pirelli hebben gevraagd om de banden in 2011 sneller te doen slijten dan die van Bridgestone in 2010. Op die manier zouden rijders moeten opteren voor een tweede pitstop.

Vlak na afloop van het seizoen 2010 liet Pirelli meerdere neutrale rijders testen in een verouderde wagen. De data die werd bekomen zou vervolgens vooral Michael Schumacher ten goede komen. Voor hem duikt men ditmaal met de banden terug in de tijd.

Geweten is dat de banden van Bridgestone hem dan weer te weinig grip en vooral onderstuur als gevolg gaven. De oorzaak van dit probleem zou het versmallen van de voorbanden zijn dat sinds zijn pensioen in 2006 in het reglement werd geïntegreerd. In 2011 zouden de Pirelli’s vooral Schumacher dus iets gunstiger moeten stemmen. Dat zal het grote verschil met zijn tegenstanders blijkbaar niet mogen maken.

“Het blijft een feit dat iedere rijder over identieke banden zal beschikken. Het niveau zal dit seizoen zo hoog liggen dat de banden absoluut het verschil niet zouden mogen maken. Ze mogen al zeker niet ons excuus zijn voor het behalen van slechte resultaten. Het spreekt voor zich dat we het beter willen doen dan in 2010. Toen hadden we problemen met het gedrag van de banden en dat wisten we ook meermaals aan te halen.”

“Het is niet omdat de banden onze zin niet doen dat we ook altijd Bridgestone met de vinger moesten wijzen. We kunnen dit seizoen onze wagen als oorzaak aanwijzen. Het zou aan de afstellingen kunnen liggen, of aan alles dat met de banden te maken heeft. Maar de banden zelf, die mogen niet de oorzaak zijn”, aldus Mercedes Motorsport directeur Norbert Haug.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}