Het Brawn GP-sprookje: “Plots beseften we dat we twee seconden sneller waren dan de rest!”

Wikimedia Commons
Wikimedia Commons

De Chief Engineer van Mercedes, Andrew Shovlin, haalt in de podcast ‘Beyond The Grid’ herinneringen op aan het begin van het sprookjesjaar van Brawn GP.

Nadat Honda op het laatste moment besliste om er einde 2008 de brui aan te geven in de Formule 1 was de toekomst van het team uit Brackley, dat we nu als Mercedes kennen, een tijdje onzeker. Toenmalig teambaas Ross Brawn en Nick Fry wilden met een beperkt budget het team in leven houden tot er een oplossing op langere termijn was maar ondertussen weten we allemaal hoe dat afliep in 2009.

Het team wist wel dat de auto snel was want ze hadden met de ‘dubbele diffuser’ een maas in het net gevonden maar het bleef toch gissen welk voordeel dat precies zou opleveren. 

“We wisten dat het een goede auto zou zijn omdat we er zoveel moeite in hadden gestoken en we er zo vroeg aan waren begonnen,” vertelde Shovlin aan de Beyond the Grid podcast.

“Het jaar ervoor, op Hockenheim, wat ongeveer halverwege het seizoen was, was het punt waarop we zegden: ‘Goed, we gaan gewoon 2008 vergeten en ons richten op de nieuwe regels in 2009’.”

“Maar de enige keer dat we echt begonnen te denken dat we snel waren, was toen we niet gingen testen en alle anderen op een test in Portimao waren,” vervolgde hij.

Shovlin herinnerde zich dat de Toro Rosso van vorig jaar “mijlenver de snelste” was geweest in Portimao, maar het was al snel duidelijk dat de nieuwe auto van Brawn GP al tijd had teruggewonnen die door de nieuwe regels verloren was gegaan.

“We hadden zo’n beetje alle snelheid teruggewonnen en geloofden dat we met onze auto even snel zouden zijn. We begonnen te denken: ‘Wacht eens even, dit betekent dat we bijna twee seconden sneller zijn dan de rest’!”

“Dan begin je te denken dat onze berekeningen verkeerd waren,” gaf hij toe. “Maar er was niets dat je kon voorbereiden op het moment dat je in Barcelona begon te rijden en je zoiets had van: ‘Oh mijn God, dit ziet er echt snel uit!'”

Jenson Button won de eerste race in Melbourne voor zijn teamgenoot Rubens Barrichello maar de huidige sportief directeur bij Mercedes Ron Meadows geeft toe dat daar wat geluk mee gemoeid was.

“We hadden een een-tweetje en dat verdienden we zeker niet, want ik denk dat we eerste en vierde stonden omdat we twee belabberde pitstops hadden”, legde hij uit.

“Het probleem dat we hadden was het tanken. Onze normale tankman van de vorige seizoenen had het team verlaten als onderdeel van de afvloeiingen. We wilden hem houden, maar hij besloot dat hij loodgieter wilde worden!”

“Dus belde ik hem en hij kwam mee als weekendarbeider. Hij vloog op zaterdagavond om voor een dagtarief te tanken, ging dan meteen na de race naar huis om twee weken lang loodgieter te worden en kwam dan weer terug.”

“Het was een goede deal,” zegt Shovlin. “Het scheelde ongeveer acht seconden bij de pitstops!”

Brawn GP slaagde erin om de eerste zeven races in de voorste gelederen te blijven maar het gebrek aan geld maakte dat ze bijgehaald werden door de concurrentie. Maar de voorsprong die ze uitgebouwd hadden bleek voldoende te zijn om zowel wereldkampioen te worden bij de constructeurs als bij de rijders met een wereldtitel voor Jenson Button.

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen