“Het eerste team dat het ‘porpoising’-probleem kan oplossen heeft een voordeel”

Charles Leclerc in de Ferrari F1-75

Formule 1-teams hebben de moeilijkheden onderschat die het zogenaamde porpoising met zich meebrengt, dat zegt Ferrari-teambaas Mattia Binotto.

‘Alles komt terug,’ zegt men wel eens en samen met het grondeffect is ook een oud zeer uit de jaren tachtig terug gekeerd, namelijk porpoising. Het grondeffect wordt gegenereerd door venturitunnels in de vloerplaat van de auto’s die ervoor zorgen dat ze naar de grond gezogen worden als er wind doorheen blaast. 

In Barcelona doken er op de rechte stukken echter problemen op omdat de lucht zodanig hard door de tunnels van de bodem gaat dat de auto’s steeds korter bij het wegdek getrokken worden tot het moment dat het niet meer verder gaat en de luchtstroom stil valt waardoor de auto’s omhoog schieten. Dan krijgt men een effect van auto’s die omhoog en omlaag gaan tot ze aan de volgende bocht komen.

“Ik denk dat de meesten van ons het probleem op de baan op zijn minst onderschat hebben,” gaf Binotto toe. “We stuiteren meer dan verwacht.”

Hij zei echter dat het ‘porpoising’ effect niet geheel onvoorzien was. “We wisten zeker dat de grondeffect vloersituatie anders is. Het is een leerproces.”

Het stuiteren kan relatief makkelijk opgelost worden maar het wordt volgens Binotto een moeilijke oefening om niet in te leveren op het vlak van prestaties.

“Ik denk dat het oplossen ervan vrij eenvoudig kan zijn,” zei hij. “Maar het optimaliseren van de prestaties, want het moet geen compromis zijn, je moet proberen het stuiteren te voorkomen terwijl je het maximale uit de prestaties van de auto haalt, dat kan een minder gemakkelijke oefening zijn.”

Dat kan een onderscheidende factor worden bij het begin van dit seizoen, aldus Binotto.

“Ik ben er vrij zeker van dat op een bepaald moment elk  team tot de oplossing zal komen,” zei hij. “Hoe lang het zal duren? Ik denk dat degenen die er eerder mee zullen zijn, een voordeel zullen hebben bij de start van het seizoen.”

Alfa Romeo-teambaas Fred Vasseur heeft er vertrouwen in dat alle teams de problemen snel onder controle zullen krijgen.

“Sommige aero-elementen zijn niet gemakkelijk te dupliceren in de windtunnel of de simulator,” zei hij. “We zitten allemaal met hetzelfde probleem zoals Mattia zei.”

“Het probleem oplossen is niet het grootste probleem, maar efficiënt zijn zal dan de sleutel zijn. Hoe snel het team zal reageren zal de sleutel zijn voor de eerste races.”

“Ik ben er zeker van dat we over drie of vier races op de persconferentie niet meer zullen spreken over stuiteren.”