Het mysterie rond KERS bij Red Bull

Na afloop van de kwalificatie voor de GP van Australië waren er veel gefronste wenkbrauwen en dat had zo zijn reden …
Sebastian Vettel reed erg vlot naar de pole, meer zelfs, de Duitser had ruim zeven tienden voorsprong op Lewis Hamilton. Op zich al een erg groot verschil, maar als je weet dat Vettel geen gebruik maakte van KERS, dan is het verschil des te opmerkelijker.

De meeste teams, op de drie kleinste teams na, maakten gretig gebruik van KERS tijdens de kwalificatie. Bij Sebastian Vettel en Mark Webber viel echter op dat geen van beide Red Bull-rijders het Kinetic Energy Recovery System gebruikte.

Op zich een erg opmerkelijke beslissing die enige uitleg vraagt. KERS niet gebruiken betekent normaal gesproken immers snelheidsverlies en een nadeel tegenover concurrenten. Vooral op de rechte stukken kan het systeem een groot verschil uitmaken.

KERS zorgt ervoor dat de wagens iets zwaarder zijn. Het systeem zelf alsook de nodige koelelementen moeten immers geïnstalleerd worden. Dat zou echter ruimschoots gecompenseerd moeten worden door de voordelen van KERS.

Enkel Team Lotus, Marussia Virgin en Hispania Racing maken geen gebruik van KERS, dit omdat ze te veel tijd en geld zouden moeten investeren in het systeem. De kleinere teams hebben veel meer baat bij het investeren van dat geld in verdere aerodynamische ontwikkelingen. Dat levert voor hen veel sneller resultaat.

Vettel en Webber waren dus de enige rijders van de overige teams die het systeem niet gebruikten, maar de vraag is waarom? Een vraag waarop Christian Horner het volgende heeft te vertellen.

“Het was een strategische keuze om KERS niet te gebruiken tijdens de kwalificatie, het was een beslissing van het team. Ik ga jou echter niet vertellen waarachter je nu zit te vissen” aldus Horner tegenover Autosport.

Ook over het eventueel gebruik van KERS tijdens de race is Horner niet echt duidelijk.

“Je zal tot morgen moeten wachten om het op tv te zien. Ik ga de verrassing en de opwinding hieromtrent niet vergallen.”

Ondertussen doen de geruchten de ronde dat Red Bull geen volwaardige KERS-versie in haar wagen zou hebben. Het zou eventueel over een systeem gaan dat enkel gebruikt kan worden bij de start van een race.

Dit zou een logische keuze kunnen zijn aangezien dergelijke versie minder plaats inneemt en minder zou wegen. De batterij moet zich immers niet steeds opnieuw kunnen opladen, waardoor er geen extra koeling noodzakelijk is.

Om dergelijke versie van KERS te gebruiken kan men simpelweg de batterij van het systeem opladen voor de start. KERS kan dan gebruikt worden bij de start, maar eenmaal gebruikt kan het systeem zich niet opnieuw opladen. Of Red Bull daadwerkelijk over dergelijk systeem beschikt is nog erg onduidelijk.

“Alles wat we doen heeft een bepaalde reden,” luidde het mysterieus bij Christian Horner.

Morgen volgt er ongetwijfeld meer duidelijkheid …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print