Na het ontsluieren van de nieuwe Ferrari F2007 gedurende de launch ontstond reeds enige rumoer in de wandelgangen door de F1-experten en de technische mensen van de concurrentie.
We zijn weer een aantal weken verder en horen steeds meer dat het technische concept van de nieuwe wagen uit Maranello wel zeer ongewoon is.
Nu Ross Brawn een sabbatjaar heeft genomen, kwam de wagen volledig uit de handen van Ferrari-ontwerper Aldo Costa. Tegen alle gewoontes en regels in heeft hij de wagen een langere wielbasis meegegeven en 10 kg zwaarder gemaakt dan zijn voorganger.
Daar bovenop heeft hij het zwaartepunt van de wagen naar achteren verschoven, volledig in tegenstelling met de meeste van zijn collega-ontwerpers, die het omgekeerde hebben gedaan om de meeste grip uit de uniforme Bridgestone-banden te kunnen halen.
Ex-F1-constructeur Gary Anderson deelt als volgt mee in het vakblad ‘Autosport’: "Het Ferrari-concept kan op zijn minst gezegd merkwaardig worden genoemd. De voorwielen naar voor verzetten, om de zwakte van de nieuwe Bridgestone-banden achteraan op te vangen, heeft volgens mij geen zin. Tevens wordt het moeilijker een auto met langere wielbasis de nodige stijfheid mee te geven".
Hij doet volgende gissing over deze keuze: "Misschien heeft het nieuwe technische team geen duidelijk zicht op de essentie nu Ross Brawn het Ferrari-team verlaten heeft. Tevens kan het zijn dat de ongestructureerde groep onder technische baas Mario Almondo met een conceptwijziging wil bewijzen dat het met andere methoden even succesvol kan zijn als voordien."
‘Autosport’ meldt dat nog andere technische directeurs verbaasd zijn over het Ferrari F2007-concept maar enkelen denken eerder dat het hier gaat over een samenzwering tussen Ferrari en Bridgestone: Bridgestone zou de andere teams met de in 2006 voorgelegde data in verwarring hebben gebracht, hetgeen de andere ontwikkelingsrichting van Ferrari verklaart.
Wat hiervan aan is, zal pas blijken tijdens de eerste grote prijs in Australië waar op het gladde wegdek in de straten van Melbourne de Ferrari-renstal in een eerste directe confrontatie met de andere teams wordt gesteld.