Het probleem van Stoffel Vandoorne eindelijk ontrafeld?

Kennen we eindelijk de reden waarom Stoffel Vandoorne tijdens de oefensessies en kwalificaties meestal trager is dan Fernando Alonso?

Vijf kwalificaties ver dit seizoen, telkens was Fernando Alonso de betere van beide McLaren-rijders. Stoffel Vandoorne moest telkens lijdzaam toekijken hoe Alonso telkens benadrukte dat hij toch maar mooi opnieuw zijn teamgenoot had verslagen. Ook tijdens de oefensessies is Vandoorne bovendien vaak trager dan Alonso.

Gelukkig voor Vandoorne focusten de diverse internationale media zich vooral op de problemen van McLaren en in het bijzonder de motorproblemen van Honda. Het leidde de aandacht wat af van het feit dat Vandoorne telkens werd verslagen door Alonso. Tot dusver kan immers alleen maar tijdens de kwalificatie de vergelijking tussen Vandoorne en Alonso getrokken worden. Alonso wist dit seizoen immers nog geen enkele keer de finish te bereiken, daar waar Vandoorne al twee keer over de finish reed.

Nu we echter met de GP van Spanje aan het vijfde raceweekend van het seizoen zijn beland, de thuisrace bovendien van Alonso, verschuift de focus langzaam aan meer naar de onderlinge krachtsverhoudingen tussen Alonso en Vandoorne. En inderdaad, tijdens de kwalificaties staat het ondertussen 5-0 voor Alonso. Zeker de kwalificatie van vandaag zette nogmaals pijnlijk in de verf dat Alonso bij McLaren tijdens de kwalificaties tot dusver overduidelijk de betere is.

Een zevende plaats voor Alonso, iets dat voor onmogelijk werd gehouden en dat door velen wordt omschreven als een buitenaardse prestatie, een negentiende plaats op de startgrid voor Vandoorne. Inderdaad, nog nooit was het verschil tussen Alonso en Vandoorne zo groot. Toch mogen we volgens insiders niet zomaar de tijd van Alonso in Q3 (1:21.048) vergelijken met de tijd van Vandoorne in Q1 (1:22.532).

Er wordt immers in sommige media maar al te graag verkondigd dat Alonso anderhalve seconde sneller was dan Vandoorne, al is dat niet correct, dat beseft ook Eric Boullier van McLaren. Bovendien moet er volgens Boullier ook niets gezocht worden achter de 20 km/u verschil tussen Alonso en Vandoorne bij het meten van de speedtrap.

“De piste is in de derde sessie al heel wat sneller dan in de eerste, omdat er meer rubber van de banden is achtergelaten. Stoffel lag er in de eerste sessie al uit, reed dus op een tragere piste. En Alonso, op die rappere piste kon hij dus later remmen voor het ingaan van die bewuste sector waarin de snelheid werd gemeten. Je moet daar dus niets achter zoeken,” aldus Eric Boullier tegenover ‘Het Laatste Nieuws’.

Boullier legt vervolgens het probleem van Stoffel Vandoorne bloot, het probleem waarom Alonso al vijf kwalificaties op rij sneller is dan Vandoorne.

“Stoffel weet zelf heel goed wat zijn probleem is. Ik heb het er al met hem over gehad: hij moet zijn rijstijl nog beter aanpassen aan de Formule 1. Het gaat vooral om de manier waarop hij remt. Stoffel remt enorm laat voor een bocht, en gaat nog met de voet op de rem in de bocht. Omdat hij het zo geleerd heeft,” aldus Boullier.

“In Formule 1 moet je anders rijden dan in de opstapklassen. Iets vroeger remmen, en als je de auto in de bocht duwt vooral niet meer remmen. Dat moet Stoffel nog leren,” licht Boullier het probleem van Vandoorne nader toe. “Het is het probleem van iedere coureur die uit die opstapklassen overstapt naar Formule 1: de aanpassing is groot. En het is ook geen punt waar we ons zorgen over maken, want dit is iets dat zeker goed komt. Het is een kwestie van tijd en aanpassen. En verwacht vooral niet dat zoiets na vier of vijf raceweekends voor mekaar komt.”

We mogen dus de hoop koesteren dat de komende races het verschil tussen Vandoorne en Alonso zal verkleinen en dat onze landgenoot zich hopelijk in de kijker zal kunnen rijden, al moet daarvoor uiteraard eerste de betrouwbaarheid van de wagen goed zitten en de Honda-motor verbeteren. Misschien dat dit wel meer tijd vraagt dan het aanpassen van Vandoorne zijn rijstijl …
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:41:”vandoorne_hoofd_naam_mclaren_headline.jpg”;}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print