Het zomerrapport: Team voor team: Ferrari

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Volgens Ferrari zou 2015 een overgangsjaar worden, maar misschien weet de Italiaanse renstal wel met een positieve uitschuiver te verrassen?

Ferrari:

– Aantal punten: 236 (tweede in constructeurs kampioenschap)
– Sebastian Vettel: 160 punten (derde in WK)
– Kimi Räikkönen: 76 punten (vijfde in WK)
– strijd kwalificatie: Sebastian Vettel 8-2 Kimi Räikkönen
– strijd race: Sebastian Vettel 5-2 Kimi Räikkönen

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Ferrari maakte een dramatisch seizoen 2014 mee. Fernando Alonso besliste om de Scuderia te verlaten, waardoor Sebastian Vettel zijn plaats innam. De Duitser kwam naar Ferrari met de bedoeling om geleidelijk aan opnieuw races te winnen en om uiteindelijk ook opnieuw wereldkampioen te worden (zoals zijn grote voorbeeld Michael Schumacher). Daardoor kwamen de twee goede vrienden Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel voor het eerst samen in één team. Er werd verwacht dat Kimi Räikkönen opnieuw beter zou presteren nadat de Fin samen met Ferrari in 2014 helemaal wegzakte. De SF15-T zou namelijk meer naar de hand gemaakt worden van de wereldkampioen van 2007.

Bij Ferrari hadden ze zichzelf het doel gesteld om in 2015 te gaan voor twee overwinningen. En de wintertests zagen er in ieder geval veelbelovend uit. Het Italiaanse team moest echter nog zien te bevestigen tijdens de eerste races van het nieuwe seizoen. En dat deed het ook!

In Australië behaalde Ferrari sinds lange tijd opnieuw een podium, meteen de eerste podiumplaats voor Vettel in een (te groot) Ferrari-rood pak. Twee weken later gebeurde het onverwachte. Het volgende klonk over de radio: “Ferrari is back!”. Sebastian Vettel won de race in Maleisië en dat in een faire strijd met Mercedes. En wat met Kimi Räikkönen? De Fin kende vooral pech. In Australië maakte het team tijdens een pitstop een fout met zijn achterwiel, waardoor hij moest opgeven. In Maleisië had hij een lekke band, waardoor hij na een slechte kwalificatie opnieuw van nul mocht beginnen maar uiteindelijk toch na een ijzersterke race vierde werd.

Ferrari trok haar goede lijn vervolgens door. Met Sebastian Vettel als echte leider van het team, behaalde hij vijf podiums uit zes races. Daardoor bleef Vettel constant in de strijd voor de titel. Maar de GP’s van Canada en Oostenrijk waren een tegenvaller voor de Scuderia. In Montréal kenden beide rijders pech. Vettel had tijdens de kwalificatie een technisch probleem, waardoor hij de race achteraan moest starten. Räikkönen maakte dan weer een fout, waardoor hij het podium aan zich voorbij zag gaan.

Ook in Oostenrijk had de Fin pech en dit tijdens de eerste ronde al. Hij eindigde in een crash met Alonso, nadat hij zoals wel vaker door een slechte timing een slechte kwalificatie meemaakte. En het rijtje met pech is nog niet ten einde, want Vettel moest te lang in de pits staan in Spielberg. De pitcrew maakte opnieuw fouten bij het verwisselen van de banden. Hierdoor kon Massa naar het podium rijden, want Vettel kon Massa nadien niet meer aanvallen.

Maar slechte tijden blijven niet duren. Vettel stond opnieuw op het podium in Silverstone en het hoogtepunt kwam in Hongarije. De Duitser won toch wel enigszins verrassend zijn tweede race van het seizoen, nadat hij van bij de start aan de leiding reed door beide Mercedessen voorbij te gaan.

Halverwege het seizoen heeft Ferrari dus reeds voldaan aan haar eigen doelstelling voor het seizoen 2015. Het team mag nu uitkijken naar meer. Met zijn tweede overwinning is Sebastian Vettel opnieuw in de strijd om de titel, met 42 punten achterstand op WK-leider Lewis Hamilton. Er was geen beter manier om zijn eerste helft van het seizoen af te sluiten bij Ferrari.

Kimi Räikkönen had vooral veel moeite tijdens de kwalificatie, waardoor hij aan zijn race begon met een achterstand. Zijn beste resultaat was een tweede plaats in Bahrein, wat even goed een overwinning kon zijn indien de race een paar ronden langer had geduurd. Dat resultaat liet wel zien dat de Fin over de nodige snelheid beschikt en dat zijn prestaties lijden onder alle pech die hij heeft gekend. Australië, Maleisië, Oostenrijk, Hongarije,… allemaal voorbeelden van races waarbij Kimi Räikkönen niet kon tonen wat hij waard was.

Ferrari liet de voorbije maanden meermaals verstaan dat de Fin beter moest gaan presteren indien hij zijn racezitje ook volgend seizoen wenste te behouden. Daardoor werd er veel gespeculeerd over de toekomst van de Fin. Räikkönen zou bezig zijn aan zijn laatste seizoen bij Ferrari. De namen van Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg en Daniel Ricciardo werden aangehaald als mogelijke vervangers van de Fin.

Maar kijk, vlak voordat het raceweekend van de GP van België van start ging bevestigde Ferrari dat Raikkonen ook volgend jaar nog voor de Scuderia zal rijden. Met dit weekend de race op het circuit van Spa-Francorchamps, één van de favoriete circuits van Räikkönen, kan de ‘Iceman’ dankzij die hernieuwde motivatie misschien nog eens laten zien wat hij kan. Hijzelf heeft immers steeds laten uitschijnen dat hij nog steeds over de nodige snelheid beschikt. “Anders was ik hier niet meer geweest,” stelt de koele Fin.

Ferrari is het team dat Mercedes kwaad kan aandoen. Voor velen zijn de Italianen de hoop op een spannende race aan de kop van de wedstrijd. Afwachten dus of Ferrari er nog eens in slaagt om te winnen, ofwel door Sebastian Vettel die zich duidelijk goed voelt bij Ferrari, ofwel door Kimi Räikkönen die met een overwinning bewijst dat hij wel degelijk zijn zitje bij Ferrari verdient.

Rapport: 86/100
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}