Het zomerrapport: Team voor team: Mercedes

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Wint Mercedes opnieuw op dominante wijze het kampioenschap of krijgt het team toch meer concurrentie?
a:1:{s:9:”file_name”;s:23:”hamilton_en_rosberg.jpg”;}
Mercedes:

– Aantal punten: 383 (eerste in constructeurs kampioenschap)
– Lewis Hamilton: 202 punten (eerste in WK)
– Nico Rosberg: 181 punten (tweede in WK)
– strijd kwalificatie: Lewis Hamilton 9-1 Nico Rosberg
– strijd race: Lewis Hamilton 7-3 Nico Rosberg

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Mercedes won op dominante wijze het kampioenschap in 2014. Het won immers zestien van de negentien races. Het werd dan ook moeilijk voor Mercedes om dit jaar beter te doen. Het team kwam aan het begin van het jaar zeer sterk uit de tests , waardoor ze opnieuw topfavoriet waren om beide kampioenschappen te winnen. In Australië kon Mercedes bovendien niet beter van start gaan, het behaalde immers een één-twee.

Het team voldeed dus meteen aan de torenhoge verwachtingen, waardoor al vrij snel duidelijk werd dat Mercedes opnieuw het te kloppen team was in 2015. Het enige spannende binnen het team is de strijd tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Zullen de twee kemphanen net zoals in 2014 af en toe botsen met elkaar? Of blijft het vredig tussen de twee?

Momenteel blijft het rustig tussen de Brit en de Duitser. Lewis Hamilton wist tijdens de eerste vier races vier keer op pole te staan en drie keer te winnen. Nico Rosberg kon niet opboksen tegen de motivatie van Lewis Hamilton na het veroveren van zijn tweede wereldtitel in 2014. Rosberg kon tijdens het begin van het seizoen Hamilton zelfs geen enkele keer bekampen voor de overwinning.

Maar net wanneer er wordt gezegd dat Nico Rosberg ondermaats presteert, dan wint de Duitser. Hij wist op dominante wijze Lewis Hamilton achter zich te houden in Spanje. Ook in Monaco wist de Duitser te winnen, ook al is dat in de ogen van Hamilton onverdiend. Lewis Hamilton maakte immers op het einde van de race, tijdens een safety car-fase, nog een pitstop, ook al reed hij probleemloos aan de leiding. Een fout van het team of een verkeerde inschatting van Hamilton? Er werd in ieder geval de verkeerde beslissing gemaakt, waardoor Nico Rosberg terug in de titelstrijd kwam.

Daarna was het haasje over tussen de twee rijders van Mercedes. Hamilton won in Canada, waarna Rosberg de betere was in Oostenrijk nadat hij Hamilton voorbij ging bij de start. Vervolgens won Lewis Hamilton zijn thuisrace in Groot-Brittannië.

Maar in Hongarije werd aan Mercedes nogmaals getoond dat ze niet de enige zijn die om de titel vechten. Mercedes maakte het zichzelf moeilijk bij de start, waardoor beide Ferrari’s aan de leiding gingen van de race. Nico Rosberg, die achter de Ferrari’s op de derde plaats reed, kon het tempo van de Vettel en Räikkönen amper volgen. Mocht Mercedes tijdens de tweede helft van het seizoen nog fouten maken zoals in Hongarije, dan zal Ferrari er staan om ervan te profiteren. Het ziet er in ieder geval naar uit dat het seizoen pas op het laatste beslist zal worden, ook al beschikt Mercedes nog steeds over de beste wagen.

Rapport: 88/100

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print