Hoge inflatie doet ook de F1-teams pijn: “Het budgetplafond maakt het nog moeilijker”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelt dat hij moeite had om zijn F1-team te structureren door het budgetplafond in de Formule 1 maar ook door de stijgende inflatie.

Vorig jaar introduceerde de Formule 1 het budgetplafond van 145 miljoen dollar. In 2022 moeten de teams het echter nog met vijf miljoen dollar minder stellen en wordt de grens gelegd op 140 miljoen dollar. De wereldwijde inflatie maakt het er ook niet makkelijker op en Toto Wolff laat weten dat hij het daardoor moeilijk vond om zijn team en het financiële plaatje rond te krijgen.  

“Het is heel, heel moeilijk geweest om het bedrijf en de organisatie op de juiste manier te structureren om aan het kostenplafond van 140 miljoen dollar te voldoen,” legde Toto Wolff uit tijdens de recente lancering van de nieuwe Mercedes F1-bolide.

“Ook in een omgeving met hoge inflatie zijn we niet alleen met vijf miljoen dollar aan het bezuinigen, maar hebben we een situatie waarin je niet in staat bent om de kosten en de loonlijst echt te verhogen. Dus dat is uiterst pijnlijk.”

De hoge inflatie hakt er ook bij de teams duidelijk in want binnen het budgetplafond worden ook zij geconfronteerd met hogere kosten. 

“En aan de andere kant moet je heel zorgvuldig beslissen waar je je geld in onderzoek en ontwikkeling investeert. In het verleden was het iets gemakkelijker omdat je verschillende wegen kon bewandelen om prestaties na te jagen.”

“Vandaag moet je beslissen wat het hoogste potentieel heeft en dan die weg inslaan. Het is een totaal andere manier van werken voor de grote teams.”

Alle teams hebben dit jaar zwaar geïnvesteerd in het nieuwe concept van de Formule 1 en Toto Wolff waarschuwt dat teams die de bal nu misgeslagen hebben het moeilijk zullen hebben om dat recht te trekken ten gevolge van het budgetplafond. 

“Het is een aspect waarbij je concepten technisch echt kunt veranderen, want soms begin je aan een richting en dat is het dan,” zei hij.

“En dan de toegevoegde druk van de budgetplafond maakt het heel moeilijk om dan de auto fundamenteel te veranderen.”

“Omdat alles is gepland, elke upgrade en de bijbehorende kosten zijn gepland. Daarom zijn we veel meer beperkt met het budgetplafond in onze mogelijkheden om het creatieve proces uit te rollen op de auto.”

Bestel hier jouw Max Verstappen merchandise !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022