Honda: “Planning motorupdates is erg complex”

Volgens Honda is hun planning voor het introduceren van eventuele motorupdates bij Red Bull en Toro Rosso erg complex.


Tijdens een F1-seizoen mogen slechts drie motoren gebruikt worden. Worden er meer motoren, of meer motoronderdelen dan maximaal toegestaan, gebruikt dan krijgt de desbetreffende rijder een gridpenalty.

Het ene circuit is het andere niet en daarom moet er, zeker gezien de te verwachten gridpenalty’s, zorgvuldig bekeken worden wanneer een motorupdate wordt geïntroduceerd.

Zo zal Honda niet graag hebben dat de motorupdates en bijhhorende gridpenalty’s plaatsvinden tijdens haar thuisrace in Suzuka. Daarnaast is ook het stratencircuit van Singapore niet ideaal om een gridpenalty te incasseren.

“We zijn met de teams aan het bespreken wanneer we beslissen om de nieuwe motor of verbeterde specificatie in te zetten,” aldus Toyoharu Tanabe van Honda F1 tegenover ‘Motorsport.com’.

“Momenteel is er nog geen beslissing genomen. Het hangt af van de situatie en de gesprekken die we met de teams voeren. Het is erg gecompliceerd.”

De komende twee races in België en Italië lijken het meest voor de hand liggend om een motorupdate te doen en een gridpenalty te incasseren. Op de circuits van Spa-Francorchamps en Monza is het immers mogelijk om in te halen.

“We hebben twee mogelijkheden wat de planning betreft, lange termijn en korte termijn,” aldus Tanabe-san.

“Na de race bekijken we de situatie, de toestand van de power unit, misschien twee of drie races wat de korte termijn betreft. De lange termijn betreft tot het einde van het seizoen.”

“Het is erg gecompliceerd,” besloot Tanabe-san.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}