Christian Horner: “Kleinere F1-bolides staan niet echt op de planning vanaf 2026”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner acht de kans klein dat de nieuwe technische reglementen voor 2026 zullen leiden tot kleinere F1-bolides.

F1-bolides zijn de laatste jaren fors groter en zwaarder geworden en dat heeft volgens de rijders een negatief effect op de inhaalmogelijkheden. De huidige generatie bolides zijn er op aerodynamisch vlak dan wel op vooruit gegaan door grotere vleugels en vloeren maar daar wordt een prijs voor betaald in de vorm van zogenaamde ‘vuile lucht’ en een hogere bandenslijtage.

In acht jaar tijd zijn F1-bolides maar liefst elf procent breder geworden en we hebben vorig weekend in Monaco kunnen zien dat dit op bepaalde circuits voor problemen zorgt. De legendarische race in het prinsdom heeft tegenwoordig meer weg van een optocht in plaats van een race, simpelweg door het feit dat het bijna onmogelijk is om naast elkaar te rijden.

In 2026 mogen we ons verheugen op nieuwe technische reglementen, maar als we Red Bull-teambaas Christian Horner mogen geloven staan kleinere F1-bolides niet op de planning. Hij vindt ook dat het ook eerder aan de circuits is om zich aan te passen dan omgekeerd.

“Of we moeten de auto’s aanzienlijk kleiner maken voor 2026, wat niet echt in de planning staat, of om hier een echt vermakelijke race te hebben, moeten we op zijn minst kijken naar de mogelijkheid om wat zones te kunnen openen die op zijn minst een inhaalmogelijkheid zouden kunnen creëren en wat zou het kosten om dat te bereiken?”

“Ik denk dat dat iets is waar de Formule 1 zich terdege bewust van is, en ik weet zeker Monaco ook. Maar om de volgende 70 jaar hier te beschermen, denk ik dat er duidelijk enige evolutie nodig is.”

De Formule 1 liet al weten dat het de huidige bandenmaat wil behouden, wat het onwaarschijnlijk maakt dat de bolides kleiner zullen worden vanaf 2026.