Volgens voormalig F1-piloot en Sky-analist Martin Brundle moet de Formule 1 dringend haar regelgeving die de gridstraffen bepaalt herbekijken. Het huidige systeem van gridstraffen voor het wisselen van motoronderdelen is volgens Brundle “onaanvaardbaar” en “slecht voor het imago van de sport”.
Afgelopen weekend was het in Monza opnieuw prijs, maar liefst negen van de twintig rijder onderging een gridstraf. De puzzel om de startgrid samen te stellen bleek uiteindelijk zo moeilijk dat het verschillende uren duurde alvorens een voorlopige startgrid gepubliceerd werd.
“Wagens kiezen ervoor, of worden gedwongen om gridstraffen te ondergaan voor het plaatsen van nieuwe motoronderdelen en dat voor de tweede keer in drie races tijd,” schreef Martin Brundle na de GP van Italië in zijn column voor Sky Sports.
“Dit is een onaanvaardbare situatie want de fans komen naar het circuit, of kijken tv, omdat ze de kwalificatie willen zien en ze zouden er toch vanuit mogen gaan dat ze de startgrid gevormd zien worden.”
“Maar nee, het duurt verschillende uren om een erg complex proces van gridstraffen toe te passen en de startgrid te vormen.”
“We moeten hier een oplossing voor zien te vinden want dit is slecht voor het imago van de F1.”
“Het initiële concept is noodzakelijk om te vermijden dat de teams maar nieuwe motoren er tegenaan blijven gooien.”
Brundle suggereert ook een mogelijke oplossing voor het probleem.
“Gewoon iedereen meer power units geven tijdens een seizoen kan het probleem oplossen, vervolgens een bestraffing tijdens de race geven zoals een drive through-penalty op een bepaald moment tijdens de race, of een financiële bestraffing voor het team of puntenaftrek kan een oplossing zijn.”
Met een F1-kalender die volgend jaar een recordaantal van 24 races telt kan het probleem in 2023 mogelijk anders nog groter worden.