In de toekomst overdekte cockpits in de Formule 1?

Veiligheid voor alles. Dat is een spreuk die altijd en overal geldt. Ook de koninginneklasse van de autosport is hier geen uitzondering op. Vele topcoureurs hebben al het leven gelaten in de racerij en dodelijke ongelukken moet dus zo veel mogelijk beperkt worden.
Het is ondertussen al een tijdje geleden dat er nog eens een dode is gevallen in de Formule 1. Deze laatste was echter niet de minste, Ayrton Senna liet in 1994 op dramatische wijze het leven op het circuit van Imola. Sindsdien is de man een levende legende en behoort hij tot de allergrootsten waardoor er zelf een film over hem werd gemaakt.

Er werden al verschillende nieuwe regels het leven in geroepen om de veiligheid van de wagens te verbeteren. Nu wordt er echter volop geopperd of het mogelijk is om in de toekomst overdekte cockpits in de wagens te introduceren. Zij zouden de piloten kunnen beschermen tegen rondvliegende voorwerpen, iets wat in het geval van Ayrton Senna en Felipe Massa zeker geen overbodige luxe zou zijn geweest. Felipe Massa kroop door het oog van de naald toen een losgekomen veer van de wagen van Rubens Barichello zich door zijn helm boorde, Ayrton Senna had minder geluk. De FIA wil kost wat kost dergelijke tragedies in de toekomst vermijden.

Het systeem, dat tot nu toe alle testen al heeft doorstaan, vindt zijn oorsprong in de aeronautica en gelijkt zeer sterk op de de glazen cockpit van een gevechtsvliegtuig. De cockpit bestaat uit een koepel gemaakt uit polycarbonaat en overleefde tijdens eerder testen zonder problemen de impact van een F1-wiel aan een snelheid van maar liefst 225 kilometer per uur.

De veilgheid van de piloten is echter niet het enige voordeel aan de overdekte cockpit. Ook de aerodynamica van de wagen gaat er drastisch op vooruit aangezien de wagen veel gestroomlijnder wordt. Er zijn echter ook nog nadelen aan het systeem verbonden. Wat gebeurt er met de zichtbaarheid van de piloten? En de grootste kopzorg van allemaal: Hoe moet je de piloot bij een zwaar ongeluk uit zijn wagen krijgen als de koepel komt vast te zitten? De denktank van de FIA heeft duidelijk nog veel werk voor de boeg.

Het voorstel van het nieuwe systeem bracht al verscheidene reacties teweeg. Nigel Mansell, die zich in 1993 tot kampioen kroonde toonde zich al kritisch over het voorstel. Hij liet duidelijk zien dat hij geen voorstander was van het idee.

“Ik weet niet of ik dit zou willen zien in de F1. Het zou geen echte F1 meer zijn.”

Marc Surger wees al verschillende problemen aan die eventueel zouden kunnen optreden.

“Het zou verschrikkelijk heet worden in de cockpit. Hoe ga je een airconditioning installeren? Stel je voor wat er zou gebeuren indien KERS zou falen en de uitlaatgassen van de wagen de cockpit zouden binnendringen.”

James Key, technisch directeur bij Sauber is alvast iets optimistischer. Hij ziet de overdekte cockpit graag komen maar vraagt zich af of de cockpit wel volledig overdekt moet zijn aangezien dit problemen zou kunnen geven bij het in- en uitstappen van de wagen.

“Op gebied van veiligheid zou het zeer goed zijn omdat de piloot beschermd wordt maar wat gebeurt er als je de piloot uit zijn autowrak moet gaan redden?”

Zoals je ziet, er zijn vele voor- maar ook vele tegenstanders van het systeem. Aangezien we in Silverstone kennis hebben gemaakt met de communicatievaardigheden van de FIA zou het dus wel nog eventjes kunnen duren vooraleer er beslissingen in verband met overdekte cockpits worden genomen. Mensen die beelden willen zien van de veiligheidstesten van de overdekte cockpits kunnen op onderstaande link terecht:

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
http://www.marca.com/tv/?v=Nkwq8pmlwt5