Inschrijvingsbedrag voor nieuwe F1-teams richting 500 miljoen dollar?

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Het nieuws dat Andretti met de steun van Cadillac naar de Formule 1 wil komen kan maar op een lauw welkom heten van de andere teams, enkel Alpine en McLaren steunen het project.

De FIA en de fans zijn alvast enthousiast met de komst van Andretti en Cadillac maar uit de hoek van de Formule 1 moet er ook een goedkeuring komen. De meeste teams zitten niet te wachten op een elfde team op de startgrid, enkel Alpine, dat de motoren zou gaan leveren, en McLaren zouden achter het project staan.

De andere teams vinden het inschrijfgeld, dat nochtans al tweehonderd miljoen dollar bedraagt, te laag en zouden dat liever zien stijgen naar vijfhonderd of zelfs zeshonderd miljoen dollar. Maar waarom hebben de andere teams een probleem met de komst van Andretti?

In de eerste plaats zijn ze bang dat ze geld zullen verliezen omdat het prijzengeld dan niet meer tussen tien maar tussen elf teams zal verdeeld worden. In de tweede plaats heeft de F1 in de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen en zijn de teams dus zelf ook meer waard geworden. 

Toen het huidige bedrag van tweehonderd miljoen dollar overeengekomen werd in 2020 was het team van Williams verkocht voor ongeveer dat bedrag maar Audi heeft bijvoorbeeld naar schatting ongeveer zeshonderd miljoen betaald aan Sauber met het oog op een deelname in 2026.

Ten slotte zou ook het lage bedrag van tweehonderd miljoen ook vooral investeerders op de korte termijn lokken, terwijl de F1 mikt op projecten voor de langere termijn. Men zou bijvoorbeeld voor tweehonderd miljoen kunnen inschrijven, niet verder komen dan de laatste plaats op de grid en je licentie doorverkopen met aanzienlijke winst.

Volgens ‘The Race’ zijn er ook nog te weinig details bekend over het project van Andretti. Zo is het nog onduidelijk waar het geld vandaan komt en welke rol General Motors zal gaan spelen in het team. Wordt ongetwijfeld vervolgd … 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print