Interview met Gil de Ferran

Woensdag presenteert Toyota als eerste team haar wagen voor 2003. In afwachting geven we jullie alvast een interview met IRL-rijder Gil de Ferran, die uitkwam in de F3000 en furore maakte in de CART, en ook sterk presteert in
de IRL, het Amerikaans race-kampioenschap. De Braziliaan testte een Footwork Arrows en een Williams F1-wagen in het verleden.

Waarom koos je voor CART en niet voor de Formule 1?

“Het was niet geheel mijn keuze. Mijn carrière verliep zo omdat ik een grote kans kreeg van Mr. Hall. Dit was zeer succesvol afgelopen!”

Wat is het verschil tussen CART en Formule 1? Kan je het verschil beschrijven nadat je een Footwork Arrows en een Williams testte?

“Ik kende een zeer korte ervaring met de Formule 1. Beide formules hebben een grote verandering van regels doorgaan, een factor wat moeilijk voor me was. Hoedanook, ik kan zeggen dat beiden zeer snel waren!”

Moest je een kans krijgen om voor een F1-team te rijden, zou je ze dan pakken?

“Zeg nooit nooit. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik zeer blij ben om voor Meneer Penske te rijden.”

Wat is je favoriete circuit en waarom?

“In Europa zijn dit Spa, Silverstone en Donington Park. In Brazilië reed ik graag op het oude Interlagos en Jacarepagua. Ook in Amerika heb ik mijn favoriete circuits: Road America, Laguna Seca en natuurlijk Indy (Indianapolis). Ze zijn allemaal uitdagend en interessant om op te racen.”

Wat ging er door je hoofd toen je je eerste CART-titel won?

“Het is moeilijk om te beschrijven wat ik voelde. Veel gedachten en herinneringen gingen door mijn hoofd heen. Het was zoals een film die in mijn hoofd afspeelde. Het was een onvergetelijk moment.”

Welke titel was de mooiste en waarom?

“Elke zege heeft een speciaal gevoel. Hoe moeilijker ze zijn, hoe meer ze in je mond smaken. Om eerlijk te zijn, beide kampioenschappen waren zeer moeilijk op een verschillende manier.”

Wat is de beste manier om op een hoog niveau in de motorsport te geraken?

“Er bestaat geen beste manier. Iedereen heeft een ander pad te volgen om er te komen.”

Een tijdje geleden hadden we een interview met Sarah Fisher. Ze vertelde ons dat ze zich niet gediscrimineerd voelde. Maar als je haar probeert in te halen, doe je dit dan op een andere manier of niet?

“Nee. Met een helm aan zittend in een race-wagen is het moeilijk om te zeggen dat ze een vrouw is!!!”
Woensdag presenteert Toyota als eerste team haar wagen voor 2003. In afwachting geven we jullie alvast een interview met IRL-rijder Gil de Ferran, die uitkwam in de F3000 en furore maakte in de CART, en ook sterk presteert in de IRL, het Amerikaans race-kampioenschap. De Braziliaan testte een Footwork Arrows en een Williams F1-wagen in het verleden.
a:0:{}
Waarom koos je voor CART en niet voor de Formule 1?

“Het was niet geheel mijn keuze. Mijn carrière verliep zo omdat ik een grote kans kreeg van Mr. Hall. Dit was zeer succesvol afgelopen!”

Wat is het verschil tussen CART en Formule 1? Kan je het verschil beschrijven nadat je een Footwork Arrows en een Williams testte?

“Ik kende een zeer korte ervaring met de Formule 1. Beide formules hebben een grote verandering van regels doorgaan, een factor wat moeilijk voor me was. Hoedanook, ik kan zeggen dat beiden zeer snel waren!”

Moest je een kans krijgen om voor een F1-team te rijden, zou je ze dan pakken?

“Zeg nooit nooit. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik zeer blij ben om voor Meneer Penske te rijden.”

Wat is je favoriete circuit en waarom?

“In Europa zijn dit Spa, Silverstone en DoningtonPark. In Brazilië reed ik graag op het oude Interlagos en Jacarepagua. Ook in Amerika heb ik mijn favoriete circuits: Road America, Laguna Seca en natuurlijk Indy (Indianapolis). Ze zijn allemaal uitdagend en interessant om op te racen.”

Wat ging er door je hoofd toen je je eerste CART-titel won?

“Het is moeilijk om te beschrijven wat ik voelde. Veel gedachten en herinneringen gingen door mijn hoofd heen. Het was zoals een film die in mijn hoofd afspeelde. Het was een onvergetelijk moment.”

Welke titel was de mooiste en waarom?

“Elke zege heeft een speciaal gevoel. Hoe moeilijker ze zijn, hoe meer ze in je mond smaken. Om eerlijk te zijn, beide kampioenschappen waren zeer moeilijk op een verschillende manier.”

Wat is de beste manier om op een hoog niveau in de motorsport te geraken?

“Er bestaat geen beste manier. Iedereen heeft een ander pad te volgen om er te komen.”

Een tijdje geleden hadden we een interview met Sarah Fisher. Ze vertelde ons dat ze zich niet gediscrimineerd voelde. Maar als je haar probeert in te halen, doe je dit dan op een andere manier of niet?

“Nee. Met een helm aan zittend in een race-wagen is het moeilijk om te zeggen dat ze een vrouw is!!!”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen