Interview met Jacky Eeckelaert

Naar aanleiding van de GP van België hadden wij een inteview met Jacky Eeckelaert. Dit interview werd afgenomen vlak voordat bekend werd dat Frentzen volgend seizoen voor Sauber ging rijden. Wij lieten 8 vragen op hem los…

Wat houd je taak bij Sauber in?
Ik werk bij het Sauber Petronas Team sinds december 1999. Ik werd weggekaapt door Peter Sauber en ik herinner me dat Jean Todt, die al Race Directeur was bij Ferrari mij warm aanbeveelde bij hem. Ik ben verantwoordelijk voor verscheidene aspecten binnen het team. Ik ben hoofd van het testteam en ook race ingenieur van onze tweede rijder, Felipe Massa. De 21-jarige Massa was Peter’s nieuweling om Kimi Raïkkönen te vervangen. In de herfst van 2001 testte hij de Sauber Petronas C20 twee maal te Mugello en presteerde indrukwekkend.

Wat is het belang van de Ferrari-motor voor jullie?
De link is zeer belangrijk voor ons. De motor in de Sauber Petronas C21 is krachtiger, lichter en compacter en heeft een lager zwaartepunt dan zijn voorganger. Het Sauber Petronas Team zet de samenwerking met Ferrari verder die 5 jaar geleden startte en zeer succesvol is. Tijdens het seizoen 2002 zullen ongeveer 40 motors worden gebouwd te Maranello voor het Sauber Petronas Team. De Petronas 02A is gebaseerd de extreem betrouwbare Ferrari motor waarmee het team reed tot ongeveer midden september en Wereldkampioen Michael Schumacher en Barrichello zo succesvol maakten afgelopen seizoen. Aangezien de motor zo betrouwbaar is en competitief kan het team al zijn activiteiten concentreren op andere gebieden zoals de ontwikkeling van het chassis.

Levert Ferrari meer dan alleen de motor?
Nee. We krijgen enkel de motor van Ferrari. Het chassis en de versnellingsbak worden volledig ontwikkeld in de Sauber Petronas F1 Fabriek te Hinwil nabij Zürich.

Welke rijder waarmee je samenwerkte liet de beste indruk na, en waarom?
Dit is een moeilijke vraag. Alle rijders zijn verschillend. Kimi Raïkkönen was interessant en het meest indrukwekkend, maar ik heb met veel andere grote namen gewerkt zoals Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella, Olivier Panis, Jarno Trulli en Felipe Massa. Zodus, zeg jij het maar, ik heb geluk gehad met hen te mogen werken gedurende sleutelmomenten van hun ontwikkeling van hun carrière.

Wat denk je voor Belgen in de F1: realiteit of droom?
Jacky Ickx en Thierry Boutsen waren beiden fantastische rijders voor ons land. Maar het vraagt altijd tijd om jonge rijders te vinden. Het is een kwestie van tijd om jonge rijders op een hoog niveau van rijden te krijgen. Het heeft soms niets te maken met talent maar met de mogelijkheid van op het juiste tijdstip op de juiste plaats te zijn.

Wat vind je van de crisis bij Arrows, en het voorstel van Bernie Ecclestone om 3 wagens per team toe te laten?
Het is niet de eerste keer dat F1 teams ups en downs hebben. Teams komen en gaan in de Formule 1. Denk maar aan het legendarische Tyrrell of het team van voormalig wereldkampioen Alain Prost die uit de F1 zijn verdwenen. Wat je tweede vraag betreft, ik geloof dat het goed zou zijn om met drie wagens te rijden maar dan zou Bernie Ecclestone ons moeten helpen om de overkoepelende organisatie van de F1 te overtuigen en akkoord laten het puntensysteem van de sport te veranderen.

Wat was het hoogtepunt van je carrière?
Ik heb mijn carrière nog niet beëindigd en ik geniet nog steeds van elke dag en elk moment van het snelle leven in de snelle lijn, zodus is het nog te vroeg om deze vraag te beantwoorden.

Wat denk je over de toekomst van de GP van België?
Ik hoop natuurlijk dat hij op de kalender blijft en dat Bernie Ecclestone en FIA President Max Mosley een oplossing vinden met de autoriteiten. Spa is immers erg belangrijk voor alles omtrent de Formule 1. De variëteit aan bochten en de zeer hoge natuurlijke snelheid van het circuit maken het een fantastisch racecircuit dat niet alleen de rijders uitdaagt maar ook de ingenieurs. Aan de ene kant heb je de La Source haarspeldbocht die tegen amper 60km/h wordt genomen en langds de andere kant heb je de Blanchimont bocht die tegen meer dan 300km/h wordt genomen. Ondanks deze verscheidenheid in snelheid is de gemiddelde snelheid van een rondje op het circuit tijdens de kwalificatie toch 230km/h. Dit betekent dat de afstelling rekening moet houden met de absolute noodzaak aan stabiliteit in de hele snelle en medium bochten en we hebben ook nood aan mechanische tractie om af te rekenen met de trage delen van het circuit zoals de gereviseerde Bus Stop chicane en La Source. Om dit compromis nog wat moeilijker te maken heb je de Eau Rouge bocht aan het einde van het snelle rechte stuk naar beneden na de haarspeld. Het is de meest veeleisende bocht uit de racewereld en eist complete overgave van de piloot en een perfecte wegligging van de wagen. Het probleem is niet dat hij volgas in hoogste versnelling wordt genomen door de beste rijders maar dat de wagen de grond raakt wanneer het laagste deel van de bocht is bereikt alvorens de dramatisch steile weg naar boven neemt richting Raidillon. Tot slot moet je ook steeds rekening houden met het erg onvoorspelbare weer in de regio van de Hautes Fagnes. Spa is één van de meest interessante circuits van het ganse seizoen.

Hartelijk dank voor het interview en veel succes …
Naar aanleiding van de GP van België hadden wij een inteview met Jacky Eeckelaert. Dit interview werd afgenomen vlak voordat bekend werd dat Frentzen volgend seizoen voor Sauber ging rijden. Wij lieten 8 vragen op hem los…
a:0:{}
Wat houd je taak bij Sauber in?
Ik werk bij het Sauber Petronas Team sinds december 1999. Ik werd weggekaapt door Peter Sauber en ik herinner me dat Jean Todt, die al Race Directeur was bij Ferrari mij warm aanbeveelde bij hem. Ik ben verantwoordelijk voor verscheidene aspecten binnen het team. Ik ben hoofd van het testteam en ook race ingenieur van onze tweede rijder, Felipe Massa. De 21-jarige Massa was Peter’s nieuweling om Kimi Raïkkönen te vervangen. In de herfst van 2001 testte hij de Sauber Petronas C20 twee maal te Mugello en presteerde indrukwekkend.

Wat is het belang van de Ferrari-motor voor jullie?
De link is zeer belangrijk voor ons. De motor in de Sauber Petronas C21 is krachtiger, lichter en compacter en heeft een lager zwaartepunt dan zijn voorganger. Het Sauber Petronas Team zet de samenwerking met Ferrari verder die 5 jaar geleden startte en zeer succesvol is. Tijdens het seizoen 2002 zullen ongeveer 40 motors worden gebouwd te Maranello voor het Sauber Petronas Team. De Petronas 02A is gebaseerd de extreem betrouwbare Ferrari motor waarmee het team reed tot ongeveer midden september en Wereldkampioen Michael Schumacher en Barrichello zo succesvol maakten afgelopen seizoen. Aangezien de motor zo betrouwbaar is en competitief kan het team al zijn activiteiten concentreren op andere gebieden zoals de ontwikkeling van het chassis.

Levert Ferrari meer dan alleen de motor?
Nee. We krijgen enkel de motor van Ferrari. Het chassis en de versnellingsbak worden volledig ontwikkeld in de Sauber Petronas F1 Fabriek te Hinwil nabij Zürich.

Welke rijder waarmee je samenwerkte liet de beste indruk na, en waarom?
Dit is een moeilijke vraag. Alle rijders zijn verschillend. Kimi Raïkkönen was interessant en het meest indrukwekkend, maar ik heb met veel andere grote namen gewerkt zoals Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella, Olivier Panis, Jarno Trulli en Felipe Massa. Zodus, zeg jij het maar, ik heb geluk gehad met hen te mogen werken gedurende sleutelmomenten van hun ontwikkeling van hun carrière.

Wat denk je voor Belgen in de F1: realiteit of droom?
Jacky Ickx en Thierry Boutsen waren beiden fantastische rijders voor ons land. Maar het vraagt altijd tijd om jonge rijders te vinden. Het is een kwestie van tijd om jonge rijders op een hoog niveau van rijden te krijgen. Het heeft soms niets te maken met talent maar met de mogelijkheid van op het juiste tijdstip op de juiste plaats te zijn.

Wat vind je van de crisis bij Arrows, en het voorstel van Bernie Ecclestone om 3 wagens per team toe te laten?
Het is niet de eerste keer dat F1 teams ups en downs hebben. Teams komen en gaan in de Formule 1. Denk maar aan het legendarische Tyrrell of het team van voormalig wereldkampioen Alain Prost die uit de F1 zijn verdwenen. Wat je tweede vraag betreft, ik geloof dat het goed zou zijn om met drie wagens te rijden maar dan zou Bernie Ecclestone ons moeten helpen om de overkoepelende organisatie van de F1 te overtuigen en akkoord laten het puntensysteem van de sport te veranderen.

Wat was het hoogtepunt van je carrière?

Ik heb mijn carrière nog niet beëindigd en ik geniet nog steeds van elke dag en elk moment van het snelle leven in de snelle lijn, zodus is het nog te vroeg om deze vraag te beantwoorden.

Wat denk je over de toekomst van de GP van België?
Ik hoop natuurlijk dat hij op de kalender blijft en dat Bernie Ecclestone en FIA President Max Mosley een oplossing vinden met de autoriteiten. Spa is immers erg belangrijk voor alles omtrent de Formule 1. De variëteit aan bochten en de zeer hoge natuurlijke snelheid van het circuit maken het een fantastisch racecircuit dat niet alleen de rijders uitdaagt maar ook de ingenieurs. Aan de ene kant heb je de La Source haarspeldbocht die tegen amper 60km/h wordt genomen en langds de andere kant heb je de Blanchimont bocht die tegen meer dan 300km/h wordt genomen. Ondanks deze verscheidenheid in snelheid is de gemiddelde snelheid van een rondje op het circuit tijdens de kwalificatie toch 230km/h. Dit betekent dat de afstelling rekening moet houden met de absolute noodzaak aan stabiliteit in de hele snelle en medium bochten en we hebben ook nood aan mechanische tractie om af te rekenen met de trage delen van het circuit zoals de gereviseerde Bus Stop chicane en La Source. Om dit compromis nog wat moeilijker te maken heb je de Eau Rouge bocht aan het einde van het snelle rechte stuk naar beneden na de haarspeld. Het is de meest veeleisende bocht uit de racewereld en eist complete overgave van de piloot en een perfecte wegligging van de wagen. Het probleem is niet dat hij volgas in hoogste versnelling wordt genomen door de beste rijders
maar dat de wagen de grond raakt wanneer het laagste deel van de bocht is bereikt alvorens de dramatisch steile weg naar boven neemt richting Raidillon. Tot slot moet je ook steeds rekening houden met het erg onvoorspelbare weer in de regio van de Hautes Fagnes. Spa is één van de meest interessante circuits van het ganse seizoen.

Hartelijk dank voor het interview en veel succes …

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print