Is dit de oorzaak van de problemen bij Ferrari?

Ferrari ondervindt reeds heel het seizoen problemen tijdens de kwalificatie, terwijl de racesnelheid meestal een stuk beter is. Gary Anderson denkt in zijn column voor de BBC het probleem te hebben geïdentificeerd.
image
Hoe kan het dat Ferrari tijdens de kwalificaties soms tot een seconde trager is dan de polepositie en zich meestal nooit op de eerste startrijen kan kwalificeren terwijl diezelfde F2012 daags nadien een zeer goede racesnelheid heeft. Vaak is het zelfs zo dat die racesnelheid tot de besten behoort.

Alonso kan op zondag meestal enkele posities winnen maar komt dan meestal ook tekort om aanspraak te kunnen maken op de overwinning omdat de achterstand die werd opgelopen tijdens de openingsfase van de race te groot is.

Ook bij Ferrari krabben ze zich achter de oren in de zoektocht naar een oplossing maar volgens Gary Anderson is nu duidelijk waardoor Ferrari zoveel problemen heeft tijdens de kwalificatie.

“Het is een probleem met de achtervleugel en de diffuser, maar het is moeilijk om uit te leggen,” aldus Anderson in zijn column op de website van de BBC. “Tijdens de kwalificatie kan DRS onbeperkt gebruikt worden. Een rijder komt uit een bocht en wil DRS zo snel mogelijk gebruiken om zoveel mogelijk snelheid te halen.”

“Terwijl de wagen sneller wordt gaat de achterkant van de wagen naar omlaag en dichter tegen het baanoppervlak waardoor het effect van de diffuser grotendeels wordt uitgeschakeld. De luchtstroom onder de wagen wordt gedeeltelijk tot volledig geblokkeerd en de downforce die de diffuser genereert wordt verminderd.”

Volgens Anderson is vooral de fase die daarop volgt cruciaal voor het probleem dat Ferrari ondervindt tijdens de kwalificatie.

“Wanneer de rijder remt voor de volgende bocht dan verandert het gedrag van de wagen en komt de wagen achteraan opnieuw naar omhoog. Ik ben 99,9% zeker dat de diffuser bij Ferrari op dat moment niet onmiddellijk opnieuw naar behoren begint te werken. Daardoor is de luchtstroom achteraan de wagen verstoord en werken zowel de diffuser als de achtervleugel niet meteen correct.”

Bij het remmen komt de achterkant van de F2012 dus terug omhoog, maar de luchtstroom onder de wagen komt niet meteen correct weer op gang, waardoor de werking van de diffuser en achtervleugel niet optimaal verlopen.

Volgens Anderson ondervindt Ferrari ook tijdens de race een gelijkaardig probleem, maar is het dan beperkter. DRS mag tijdens de race immers enkele gebruikt worden op de DRS-zones die door de FIA bepaald worden. Op de andere rechte stukken heeft Ferrari minder last van het probleem.

Wanneer DRS niet gebruikt wordt zal de diffuser van de F2012 nog steeds een probleem geven voor de luchtdoorstroming onder de wagen, maar omdat het effect zonder DRS kleiner is werkt de achtervleugel nog wel correct. Daardoor begint de diffuser bij het aanremmen voor een bocht iets sneller opnieuw correct te functioneren.

Bij Ferrari lieten ze in mei alvast weten dat er na een groot pakket aan updates een groot deel van de problemen met de F2012 was opgelost. Ferrari werkt nu koortsachtig aan updates voor de laatste twee races van het seizoen en vooral het probleem dat hierboven beschreven wordt zal daarbij aangepakt worden. Het is echter maar de vraag of Ferrari een oplossing vindt aangezien het ook heel wat problemen heeft met haar windtunnel.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print