Wijzigt Red Bull haar strategie na indrukwekkende inhaalrace van Vettel?

Sebastian Vettel slaagde er in Abu Dhabi in om vanuit de pits te starten en toch op het podium te eindigen. Het zet Red Bull ongetwijfeld aan het denken, dat is ook de mening van Gary Anderson, column-schrijver bij het Britse BBC.
image
Tot op vandaag is Red Bull vooral overheersend tijdens de kwalificatie, waarna het tijdens de aanvangsfase van de race voldoende voorsprong kan uitbouwen zodat Vettel onbedreigd naar de overwinning kan rijden. Dat was alvast de vier races voor Abu Dhabi de succesformule van Vettel en Red Bull.

Volgens Anderson tracht men bij Red Bull Vettel een uitstekende start te laten nemen en vervolgens enkele ronden te laten knallen, waardoor Vettel meestal buiten schot is van eventuele concurrenten wanneer DRS mag gebruikt worden. Volgens Anderson was die strategie de voorbije races meermaals succesvol, al houdt ze volgens hem ook een groot risico in.

“Het is een strategie die een beetje tricky is. Wanneer je er niet in slaagt om je op de eerste rij te kwalificeren of je maakt een fout, dan kan het problematisch worden. Inhalen wordt dan moeilijk. Dat heeft teamgenoot Mark Webber aangetoond toen hij enkele plaatsen verloor bij de start,” aldus Anderson in zijn column voor BBC.

Anderson deelt dezelfde mening als deze website (lees: ANALYSE: Waarom was de inhaalrace van Sebastian Vettel succesvol?) dat Vettel zijn inhaalrace vooral de danken was aan zijn wagen die helemaal afgesteld was op het behalen van een zo hoog mogelijke snelheid om hem zo in staat te stellen van het zo goed mogelijk kunnen inhalen van andere wagens. Bij de andere wagens was de afstelling echter een compromis tussen de kwalificatie en de race.

“Het is de belangrijkste reden waarom Red Bull besloot om Vettel uit de pits te laten vertrekken in plaats van achteraan op de startgrid. Het zorgde ervoor dat ze de afstelling van de wagen konden veranderen,” zegt Gary Anderson in zijn column. “De ratio’s van zijn versnellingsbak werden verlengd, wat hem moest helpen bij het inhalen.”

“Vettel behaalde tijdens de kwalificatie slechts de 23ste hoogste topsnelheid, enkel teamgenoot Webber was trager. Tijdens de race was hij de vierde snelste en was hij ruim 10 km/u sneller dan tijdens de kwalificatie.”

Volgens Anderson zal het Red Bull ertoe aanzetten om stevig na te denken over haar strategie die het de komende races moet gaan hanteren. Gans dit seizoen staat Red Bull vooral bekend voor haar wagen waarmee het erg veel tractie genereert. Zo wil het sneller door en uit de bochten komen dan de anderen. Het feit dat ze nu met een wagen waarmee ze puur voor topsnelheid opteerden ook zeer competitief waren zal Red Bull dus aan het denken zetten.

“Ik denk dat Red Bull uit Abu Dhabi vertrekt terwijl ze achter hun oren krabben en nadenken over de filosofie die ze met hun wagen moeten volgen,” besluit Anderson.

Dat wordt ongetwijfeld uitermate interessant. Gaat Red Bull de komende races kiezen voor tractie of voor topsnelheid. Tijd zal raad brengen …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}