Is het einde van de F1 in Europa nabij?

In heel de discussie over de nieuwe motoren die in de toekomst gebruikt gaan worden, leek er eerder deze week een oplossing te komen. Maar nu blijkt er een nieuw machtsblok van zich te laten horen die een verregaande impact zou kunnen hebben op de toekomst van de hele F1.
image

Het huidig voorstel dat wel nog gestemd zou moeten worden, houdt in dat men vanaf 2014 met 1.6 V6 turbo motoren zal gaan rijden in plaats van de eerder voorgestelde 1.6 viercilinders. Tot zover was er nog geen probleem. Maar nu is er ook bepaald dat de eerder voorgestelde toerentalbegrenzing behouden blijft op 12.000 omwentelingen per minuut. Maar liefst 6.000 toeren minder dan vandaag het geval in de 2.4 motoren oftewel 33.3% verlies in vermogen. Maar niet alleen een verlies in vermogen, ook een verlies in geluid en daar ligt nu net het probleem. Het geluid is één van de meest essentiële kenmerken van de huidige F1 en een motor met maar 12.000 toeren, zou geen typisch F1 geluid meer kunnen produceren. Maar wie heeft hier dan onder te lijden?

In de eerste plaats de fans en hoewel het televisiekijkend publiek hier nog relatief weinig last van zal hebben, de bezoekers van de GP’s des te meer. En dat beseffen ook de organisatoren. Maar liefst 17 van de huidige circuits hebben gezegd dat wanneer de FIA doorgaat met hun plannen en er een motor komt begrensd op 12.000 toeren, dat ze er gewoonweg mee zullen stoppen, geen Formule 1 meer. De reden daarvoor is eenvoudigweg de vrees dat de bezoekers zullen wegblijven door het mindere geluid. De enige bron van inkomsten die de circuits hebben, is de ticketverkoop. Uitzendrechten en reclameopbrengsten gaan allemaal naar Delta Topco dat in handen is van CVC, het bedrijfje waar Ecclestone directeur van is. Als de bezoekers dus wegblijven, is dat rechtstreeks ten koste van de inkomsten van de circuits.

De circuits hebben bijna allemaal hun volmacht gegeven aan Ron Walker, voorzitter van de Australische GP, om hun rechten te gaan verdedigen in de F1 Commissie. En de circuits die momenteel al gezegd hebben ermee te stoppen, zijn niet van de minste. Silverstone, Monza, Spa en zelfs Monaco staan op de lijst. Diezelfde circuits hebben al aangegeven dat een overstap naar Indycar nog niet zo heel drastisch lijkt. Het is wat uitzicht betreft zeer sterk gelijkend op F1. Probeer de twee maar eens te onderscheiden op 100m afstand. De fans zouden er eveneens gek van zijn en het zou een gelijkaardige bron van inkomsten kunnen zijn, zelfs al komen er minder fans naar de races. Indycar is immers goedkoper te organiseren en ook al zouden de kijkcijfers zakken, dat is geen verlies van inkomsten voor de circuits. Bovendien zou Indycar maar al te graag voet op Europese bodem willen krijgen, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze op Monza, Silverstone, Spa en Monaco kunnen racen.

De enigen die tot nu toe niet aangesloten hebben, zijn Korea en China. Maar daar ligt uiteindelijk niet het zwaartepunt van de F1 en de fans. Kijk maar naar hoeveel tribunes er leeg staan tijdens de GP van China. Neen, de focus in F1 staat nog altijd bijna volledig op Europa gericht en met het verdwijnen van maar liefst 17circuits zou de F1 dus wel eens helemaal kunnen verdwijnen.

Het is moeilijk in te beelden dat de FIA toch nog zou doorgaan met hun plannen, ook al zijn de motorenfabrikanten er al zo goed als mee eens. De opstand van dit nieuwe machtsblok in de Formule 1 is niet meer weg te denken. Ook al zijn er contracten afgesloten met elk van deze circuits. Een voorwaarde die in dat contract is opgenomen, is dat de F1 de absolute top blijft in eenzitter en open wiel racerij. Met een wijziging naar 12.000 toeren in een 1.6 V6 turbo, beschouwen de organisatoren dat blijkbaar als contractbreuk.

Met deze nieuwe omwenteling in de hele vergroening van de sport, komt opnieuw de vraag naar boven die wij al vaker gesteld hebben. Is de Formule 1 wel de geschikte sport om het uithangbord van milieuvriendelijke motorsport te zijn?
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}