Jacques Villeneuve: “Voor hen wordt het een verschrikkelijk F1-seizoen”

Ferrari
Ferrari

Volgens voormalig F1-piloot Jacques Villeneuve mag de huidige generatie F1-piloten niet al te veel klagen over het erg lang F1-seizoen. Villeneuve vindt dat vooral de mecaniciens en de journalisten zullen afzien.

De F1-kalender is de voorbije jaren stelselmatig uitgebreid naar een kalender met maar liefst 24 races. Veel F1-piloten waren vorig jaar al uitgeput maar volgens Jacques Villeneuve moeten we vooral compassie hebben met de journalisten en de mecaniciens van de F1-teams.

“Het gaat wreed worden,” aldus Villeneuve tegenover ‘PlanetF1’. “Er is al de double-header zo laat op het seizoen, wanneer je terugvliegt van Las Vegas, het is geen eenvoudige luchthaven om van te vliegen dus wanneer je daarnaar wil vliegen, dat is best oké voor een groot team want ze kunnen een groot vliegtuig afhuren en al hun mecaniciens in laten vliegen.”

“Het is echter zeer wreed voor de media. Dat is denk ik een groep die achterblijft bij alles wat momenteel gebeurt. De kosten gaan enorm omhoog, de hotels, het reizen, deze trips worden enorm gecompliceerd.”

“Maar de teams, die vinden altijd wel een manier om te reizen. Ze kunnen het personeel laten roteren maar het blijft erg hard voor het personeel. De tijdzone is ook in de verkeerde richting want je verliest tijd wanneer je aankomt in plaats van tijd te winnen.”

“Het zorgt ervoor dat het allemaal zeer hectisch is om de dingen klaar te zetten en op te stellen, het team op te stellen, de catering enzovoort. Dat vraagt tijd en maakt het zwaar.”

“Om dan drie races op rij het hebben, ook al is Qatar niet zo erg ver verwijderd, het zal erg vermoeiend zijn, zeker aan het einde van een jaar met een lang seizoen dat in december eindigt. Het is ook zwaar voor de mecaniciens, niet de rijders.”

Volgens Villeneuve hadden de rijders vroeger, ondanks minder races op de F1-kalender, ook bijzonder druk en zeker niet eenvoudiger.

“Wanneer je terugkijkt naar toen dan werd er veel meer getest, er waren minder races maar er werd veel meer getest,” aldus Villeneuve. “Het aantal kilometer en de dagen op het circuit waren voor een rijder toen groter maar je had twee teams binnen een F1-team, een testteam en een raceteam. De mecaniciens hadden de tijd om terug naar huis te keren maar nu is het erg wreed geworden voor de mecaniciens.”