Jean Todt: “Het Ferrari van nu is niet te vergelijken met dat van 1993”

Jean Todt laat weten dat de situatie waar Ferrari zich nu in bevindt niet te vergelijken is met die van 1993, toen hij de leiding van de Scuderia overnam en het ook niet al te best ging met de legendarische renstal.


Het zou een understatement zijn te stellen dat Ferrari zich in een crisis bevindt. Er zijn de laatste jaren nog wel mindere seizoenen geweest maar zelfs dan vonden we de scharlaken bolides in de voorste gelederen terug, met Mercedes en Red Bull in de strijd om de prijzen.

Dit jaar heten de tegenstanders McLaren, Racing Point en Renault, met andere woorden Ferrari is afgezakt naar het middenveld. Velen vergelijken de situatie van Ferrari vandaag met die van 1993 en toen werd Jean Todt aangetrokken om orde op zaken te stellen. De Fransman wil geen vergelijking maken tussen de tijd van toen en die van nu.

“Ik begrijp de situatie,” zei Todt afgelopen weekend in Mugello. “Ik zag een aantal rapporten en mensen blijven zeggen dat het hetzelfde is, maar het is een heel andere situatie dan die ik vond toen ik aankwam in juli 1993.”

“Eerlijk gezegd, ik wou dat ik de situatie van vandaag had gevonden. Mijn leven zou veel gemakkelijker zijn geweest.”

“Nu is het een zeer sterke organisatie, zeer goed geregeld. Waarschijnlijk zijn sommige delen van de puzzel niet op het niveau dat ze nodig hebben om te zijn waar ze verwachten te zijn. En, eerlijk gezegd, waar de Formule 1 hen nodig heeft.”

Toen Jean Todt in 1993 richting Ferrari trok was hij de man achter de successen van Peugeot in de rally en Le Mans en hij geeft aan dat hij nooit echt verwacht had om teambaas van Ferrari te worden. Bij Peugeot waren er ook plannen richting F1 en Todt was daar de geknipte man voor maar de lokroep uit Maranello bleek toch te sterk te zijn.

“Bij Peugeot vroegen ze op een bepaald moment wat we zouden gaan doen na de sportwagens,” aldus Todt. “Als we het budget zouden rond krijgen zou de F1 de ultieme uitdaging zijn en ze lieten me aan het project werken.”

Uiteindelijk stemde Peugeot tegen de plannen om met een eigen team deel te nemen aan de F1 en werd er gekozen voor een rol als motorleverancier bij McLaren.

“Ik had toen mijn buik vol van de autosport maar als je gevraagd wordt om baas te worden van Ferrari in de F1 kan je daar niet aan weerstaan.”


Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print