Jean Todt: “Ik zou graag minder controverse in de F1 zien”

Daimler Media

FIA-voorzitter Jean Todt wil minder controverse in de motorsport, de aanleiding daarvoor zijn een aantal meningsverschillen in de F1.

Het F1-seizoen is nog maar zeven races oud maar aan relletjes over of bepaalde ontwerpen al dan niet binnen de regels vallen is er alleszins nog geen gebrek geweest. Er zijn al teams die het ontwerp van hun achtervleugel moeten aanpassen en er worden ook teams beschuldigd van voordeel te halen uit het aanpassen van de bandendruk.

Vorig jaar was er het geval met de brake ducts van de ‘Roze Mercedes’ van Racing Point en dan hebben we het helemaal nog niet gehad over Ferrari dat een overeenkomst sloot met de FIA nadat er een en ander niet in de haak bleek te zitten in hun motorontwerp. 

Die overeenkomst werd ook met het nodige wenkbrauwgefrons onthaald want de inhoud ervan werd niet bekendgemaakt, met als gevolg dat er een zweem van partijdigheid en speculaties rond hangt. 

Maar dat wil FIA-voorzitter Jean Todt niet gezegd hebben en hij laat weten helemaal neutraal te zijn in dat soort controverses.

“Meer concurrentie betekent meer controverse,” zei hij. “En dat is onze wereld. Waarschijnlijk zou ik liever minder controverse in onze sport hebben. Maar dat ligt nu eenmaal in de aard van onze sport.”

Todt wil ook een structuur op poten zetten die moet voorkomen dat er nog meningsverschillen komen over de regelgeving, al beseft hij ook wel dat het in de natuur van de sport ligt.

“Eerlijk gezegd heb ik geprobeerd om controverse te vermijden en zoveel mogelijk te doen om mensen samen te brengen. Wat overigens, het is iets wat ik vorig jaar al zei, waarschijnlijk een van de positieve dingen van Covid-19 is. Het heeft ons allemaal in één richting kunnen laten samenwerken.”

“Er is zoveel spanning, zoveel competitie, maar nogmaals, het is de aard van de sport. Dus je hebt een controverse over de flexibiliteit van de vleugel, over de bandenspanning, ik zou nog wel even kunnen doorgaan. Wat ik echt wil is dat we een goed bestuur hebben en in alles wat we doen ethiek hebben, een goede naleving van de regels in onze sport.”

De Fransman was geschrokken van de crashes in Bakoe ten gevolge van een klapband en hij drong er ook op aan om de technische richtlijnen over het gebruik van de banden moet geupdate worden. 

“Ik ben daar natuurlijk heel erg mee bezig geweest. Meteen toen het gebeurde – ik was niet in Bakoe – heb ik onze mensen gebeld. Ik heb Mario Isola van Pirelli gebeld en ik heb hen meerdere keren gesproken.”

“De eerste gedachte was dat het door brokstukken kwam, wat niet het geval was,” voegde Todt eraan toe. “Het leek erop dat het te maken had met het gebruik van de banden. Daarom hebben we een technische richtlijn opgesteld om ervoor te zorgen dat alle teams de banden op dezelfde manier gebruiken.”

Daarmee lijkt het probleem opgelost maar de discussie is daarom nog niet gaan liggen. Controverse uit de Formule 1 krijgen is dan ook makkelijker gezegd dan gedaan.