Kimi Antonelli kreeg tijdens sprintkwalificatie af te rekenen met ‘veiligheidsprobleem’

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes-rijder Kimi Antonelli werd met slechts zes duizendsten uitgeschakeld in SQ2 maar wat echt verontrustend was, was dat het nieuwste ‘veiligheidssysteem’ faalde bij Antonelli.

Kimi Antonelli moest genoegen nemen met de elfde tijd en de daarbij horende plaats op de startgrid voor de sprintrace die later vandaag wordt verreden. Opvallend is dat Antonelli enkele fysieke ongemakken had die toe te schrijven waren aan de door de FIA geïntroduceerde ‘koelvest’.

“Ik worstelde met de wagen omdat ik enkele fysieke problemen had, ” zei Antonelli na afloop van de sprintkwalificatie. “Maar de wagen voelde eerlijk gezegd goed en ik had vertrouwen in SQ2. Ik droeg de koelvest en daar hadden we een probleem mee want in de plaats van mij te koelen was ze mij aan het opwarmen, ik worstelde dan ook enorm tijdens de sessie.”

De FIA introduceerde voor het tweede raceweekend op rij het zogenaamd ‘hitteprotocol’ waarbij rijders een koelvest kunnen dragen wanneer de temperatuur boven de 31 graden gaat. Rijders die de koelvest niet dragen moeten extra gewicht in hun wagen laten plaatsen om zo geen voordeel te halen uit het niet dragen van de koelvest. Dat alles nog niet optimaal verloopt blijkt uit de ervaring van Antonelli in Austin.