“Klassieke F1-races moeten op het vlak van ‘randanimatie’ een inhaalbeweging maken”

Ferrari
Ferrari

Volgens Haas F1-teambaas Guenther Steiner moeten heel wat ‘klassieke’ F1-circuits meer werk maken van zogenaamde ‘randanimatie’ op en rondom het circuit en het raceweekend daarmee aantrekkelijker maken.

De totaalbeleving moet volgens Steiner ‘grootser’ worden en dat vooral bij de Europese circuits op de F1-kalender. In Miami kwam er kritiek op de veelbesproken aankondiging van de rijders voorafgaand aan de race maar er zijn echter ook nog heel wat andere manieren om de fans te entertainen tijdens een raceweekend.

“Ik denk dat het het niveau van entertainment hier veel beter was dan vroeger het geval was,” vertelde Guenther Steiner tegenover ‘Autosport Magazine’. “Vroeger gingen we racen maar deden we gewoon de ene na de andere race, er gebeurde niets errond. We gingen puur racen voor de motorsportfan.”

“De Formule 1 als sport was, voordat Liberty Media eigenaar werd, niet echt succesvol in Amerika. Ik kwam naar Amerika en ik begreep Amerika meer toen ik ernaar verhuisde, daarvoor begreep ik het ook niet.”

“Je moet hier leven om het te begrijpen. De mensen willen constant entertainment, niet gewoon drie uur zitten wachten tot de wagens de volgende keer naar buiten komen. Ze willen iets te doen hebben, iets kunnen consumeren.”

“Het zijn die andere dingen die plaatsvinden, er zijn de concerten, de entertainment-zones. Wanneer je kinderen hebt dan wil je hen entertainen, je wil niet gewoon op een tribune of heuvel stilzitten.”

“Probeer een 12-jarige maar eens te zeggen dat hij twee uur moet wachten tot de wagens nog eens naar buiten komen, dat is erg moeilijk! We zijn ondertussen 2023, de mensen willen meer entertainment. Ze willen meer.”

“Ze willen niet gewoon een goede race met wagens zien en ik denk dat ze de voorbije vijf jaar goed werk verricht hebben. De mensen genieten meer wanneer ze naar een race komen, er is immers meer dan alleen de F1-race.”

Charles Leclerc en Carlos Sainz tijdens een ‘fan-event’ op Spa-Francorchamps – Ferrari