Lando Norris: “Dump de batterij, dit is niet het niveau dat je met de F1 wil halen!”

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Volgens Lando Norris volstaan de aanpassingen die de FIA en de F1 de voorbije weken aan de reglementen voor het F1-seizoen 2026 deden niet. De regerende wereldkampioen is ervan overtuigd dat er bijkomende maatregelen noodzakelijk zijn. Meer zelfs, Norris vindt dat de Formule 1 het hele batterijsysteem gewoon moet dumpen.

“Het is een kleine stap in de goede richting, maar het is nog niet op het niveau waar Formule 1 zou moeten zijn”, aldus de wereldkampioen die in Miami tot dusver zijn meest competitieve raceweekend dit seizoen kende.

Lando Norris vindt echter nog steeds dat de manier waarop de F1-bolides reageren nog niet is zoals het hoort te zijn. Tijdens een enkele snelle ronde moeten rijders volgens Lando Norris zich nog steeds ‘inhouden’.

“We zeiden gisteren al, tijdens de kwalificatie, dat als je overal vol gas geeft en probeert te pushen zoals in voorgaande jaren, je daar nog steeds voor gestraft wordt. Je kunt nog steeds niet overal vol gas geven,” zei Norris op de zondag van de race in Miami.

“Het gaat er niet om overal zo vroeg mogelijk gas te geven. Je zou daar nooit voor gestraft moeten worden, en toch gebeurt het wel.”

De meningen in de Formule 1, waaronder ook bij de rijders, zijn ernstig verdeeld. Zo vindt Norris dus dat er ingrijpende veranderingen moeten komen aan de aandrijflijnen in de Formule 1. Hij denkt ook niet dat de problemen door enkele kleine wijzigingen opgelost kunnen worden.

“Eerlijk gezegd denk ik niet dat je dat kunt oplossen,” zei Norris. “Je moet gewoon van de accu af. Hopelijk is dat over een paar jaar het geval.”