Lauda tempert enthousiasme bij Mercedes

Mercedes wist zich de laatste races als topteam op te werpen. Het is dan ook logisch dat ze als titelkandidaat beschouwd worden, maar volgens Niki Lauda ligt de zaak anders.
image
In een interview met Auto Motor und Sport geeft de drievoudige wereldkampioen aan dat de volgende drie races cruciaal zullen zijn voor Mercedes. Spa, Monza en en in mindere mate Singapore zijn immers niet de favoriete circuits van Red Bull Racing, dus daar kunnen de zilverpijlen heel wat punten afsnoepen van de regerende wereldkampioenen.

“We willen een herhaling van onze fouten uit het verleden vermijden.” verklaart Lauda bij Auto Motor und Sport. “Eén daarvan ligt al achter ons, want de wagen evolueert de laatste races enkel nog voorwaarts. De eerstkomende drie races worden echter van kapitaal belang, want daarna wordt het zeer moeilijk. We zullen ook moeten overleggen wanneer we onze aandacht verleggen naar volgend seizoen. Het is de bedoeling om dit zo lang mogelijk uit te stellen, maar eens zal dit moment er komen.”

Het bandenprobleem lijkt Mercedes ook min of meer onder controle te hebben, gezien de overtuigende overwinning van Lewis Hamilton onder verschrikkelijke omstandigheden tijdens de GP van Hongarije. Lauda meent echter dat Hamilton dankzij zijn agressieve rijgedrag deze overwinning verdiende, maar geeft ook aan dat Red Bull fouten maakte.

“Bij de start lagen ze tweede. Nadien kwamen ze dan een tijd lang vast te zitten achter Button, terwijl Hamilton er heel snel voorbij was. Dat zijn nu eenmaal dingen die kunnen gebeuren als je niet van bij de start kunt wegrijden en de race controleren. Wij hadden alles perfect voor elkaar, en samen met de agressieve inhaalbewegingen van Hamilton leverde ons dat de zege op.”

Over het veelbesproken voordeel uit de bandentest na de GP van Spanje is Lauda duidelijk. “Elke intelligente persoon weet dat we daar geen enkel voordeel uit haalden. Daarna gingen we naar Monaco, en daar kun je je onmogelijk op voorbereiden. Daar heb je wel niet het nadeel van hoge bandenslijtage, maar een goede rijder die vanaf de eerste rij kan starten is al bijna zeker van de overwinning. Dat is al altijd zo geweest, maar werd door Red Bull verkeerd geïnterpreteerd. Nadien mochten we niet deelnemen aan de Young Driver Test in Silverstone, en daar werden de nieuwe banden geïntroduceerd. Toch wonnen we meteen de eerste race met het nieuwe rubber. Daarmee is de hele heisa over het al dan niet voordeel meteen afgelopen.”

Over de concurrentie met Ferrari en Lotus houdt Lauda het kort. Beide teams wisselen elkaar constant af, terwijl Mercedes met beide rijders steeds mooie punten weet te verzamelen. In de strijd om het wereldkampioenschap wil Mercedes volgens de Oostenrijker echter zo lang mogelijk wachten met het uitvaardigen van teamorders, tenzij het moment er echt om vraagt.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}