Lewis Hamilton: noeste vechter of verwend nest?

Hamilton wordt na Canada opnieuw gelinkt met Red Bull als mogelijk nieuw team voor de Brit. Na teleurstellende resultaten in Monaco en de kwalificatie op zaterdag in Canada zou hij gesignaleerd zijn geweest in het Red Bull Team’s Office Building voor een gesprek met Christian Horner. De vraag rijst intussen hoelang Hamilton nog bij McLaren zal blijven als er ook dit jaar geen titel aan zit te komen.
De liefde tussen McLaren en Hamilton lijkt wel elke race kleiner en kleiner te worden. Toen de jonge Brit nog maar net zijn eerste wereldtitel op zak had, was alles rozengeur en maneschijn. Hij verklaarde toen zijn hele leven bij het team te willen blijven. Maar het kan snel verkeren. Intussen is het alweer van 2008 geleden dat Lewis wereldkampioen werd en sindsdien is er geen wagen meer door het team gemaakt dat met kop en schouders boven de concurrentie uitstak, zoals bij Red Bull het geval. Ook dit jaar lijkt het er niet in te zitten dat Lewis, die ondertussen op de vierde stek staat in het kampioenschap op 76 punten achterstand, nog serieus kans maakt op de titel.

image

Al ligt dat dan ook weer voor een stuk bij Lewis zelf. Hij ging ook zelf al meermaals in de fout, zowel dit als vorig seizoen, waardoor hij telkens uitviel. Lewis heeft daar een andere visie over en is van mening dat het meestal de anderen waren die in de fout gingen of dat hij zijn rijstijl niet moet aanpassen aan de wagen, maar andersom. Wie echter objectief naar de beelden kijkt, kan niet anders dan vaststellen dat Lewis bij momenten gewoon te roekeloos is en in zijn gretigheid om te winnen, keer op keer in de fout gaat. Zo kom je uiteraard nergens.

Maar nu steken er dus opnieuw geruchten de kop op dat Lewis wel eens zou kunnen vertrekken bij zijn huidige werkgever. Voornamelijk het gebrek aan een competitieve wagen zou Lewis frustreren. Het feit dat hij zo hard moet werken om in de buurt van de Red Bull’s te komen, dat stoort hem. Al is Lewis misschien op dat vlak wat verwend geweest. Hij heeft nooit onderaan de ladder moeten starten bij teams die alleen maar kunnen dromen van puntenfinish, laat staan op het podium te eindigen en een overwinning zou een mirakel zijn. Zo een mirakel heeft Vettel dan wel weer op zijn palmares toen hij nog bij Toro Rosso reed.

image

We mogen hier niet vergeten dat dit team nog niet zo lang daarvoor ‘Minardi’ heette, een team met een vast abonnement op de laatste startrij. Een team waar ook Webber en Alonso hun carrière ooit gestart zijn, een zitje waar je leert vechten voor elke morzel asfalt, ook al levert het geen enkel punt op. Dat is iets wat Lewis niet kent in de F1. Hij had de luxe om onmiddellijk bij een topteam als McLaren aan de slag te mogen gaan, iets waarvoor hij dan wel zijn hele jeugd klaargestoomd werd.

Toen hij in 2007 op een zucht na het kampioenschap mistte in zijn debuutjaar, deed hij er nogal luchtig over en zei dat het niet zo erg was, hij zou volgend jaar wel kampioen worden. Dat deed hij uiteindelijk ook, maar Lewis besefte toen nog niet hoe hard je moet vechten voor een wereldtitel als je een wagen hebt die maar nipt beter is dan de rest of net niet goed genoeg. Hij zou dat wel aan de lijve ondervinden toen Brawn GP en later Red Bull op de proppen kwamen met winnende bolides. Veel goede F1 piloten hebben jarenlang tevergeefs gestreden voor een kampioenschap en zijn er nooit geraakt. De timing moet perfect zijn, een goede wagen in een goed team en een goede piloot en dan maar hopen dat er niemand een beter pakket heeft. Je krijgt in je carrière maar zoveel kansen en dan is het voorbij.

Dat moet intussen nu ook Lewis zelf beseffen na twee jaar van titeldroogte en een derde dat er zit aan te komen. Hij wil een auto die hem titels kan schenken en dus verwacht hij van zijn team niets minder. En als het niet bij McLaren lukt, dan zal hij uiteindelijk toch wel verhuizen naar een ander team. En daar zit misschien dan net het verschil tussen Lewis en de andere kampioenen die nog actief zijn. Je kan zeggen wat je wil over Schumacher en zijn prestaties, maar hij vecht er nog steeds voor, elke race opnieuw. En ook Button weet wat het is om te moeten vechten om te overleven. Zo wist hij maar nipt een stoeltje te strikken voor 2009 en tot ieders verbazing werd hij wereldkampioen. Vettel had vorig jaar op geen enkel moment de leiding in de WK stand en kende met zijn bolide ook de nodig pech. Toch bleef hij vechten tot de laatste snik en dat werd beloond. Hij is dit jaar de titelverdediger.

En dan is er nog Alonso. Hij moest zich in het begin van zijn carrière bewijzen in een mindere wagen bij Minardi maar werd al snel opgemerkt door zijn vechtlust en doordat hij meer uit een wagen kon halen dan er in zat. Hij werd twee maal wereldkampioen in een tijdperk waarin Schumacher nog altijd bij Ferrari reed. Hij moest het uiteindelijk tegen Hamilton afleggen toen bleek dat de twee hanen niet op dezelfde mesthoop konden zitten en ging uit eigen beweging terug naar Renault. Een team waarvan hij wist dat het op dat moment niet in staat was hem een competitieve wagen te geven. Tot hij in 2010 naar Ferrari kon en dan komt enkele maanden geleden het meest opmerkelijke feit. Op een moment waarin het team uit Maranello in diepe crisis zit en niet in staat blijkt voor de titel te gaan, tekent Alonso een langdurige overeenkomst tot en met het seizoen 2016.

image

Toegegeven, er is nog steeds een verschil tussen Ferrari en McLaren wat uitstraling betreft, maar geen enkele kampioen zit in een team omwille van de uitstraling. Uiteindelijk willen ze maar één ding en dat is opnieuw kampioen worden. We zijn misschien wel wat voorbarig met onze uitspraken, Hamilton rijdt voorlopig nog steeds bij McLaren en geen van beide partijen geeft voorlopig toe dat er sprake zou zijn van een switch, maar feit is wel dat Lewis na de eerdere geruchten nu ook in Canada op zaterdagavond gesignaleerd werd in Red Bull kamp voor een privé gesprek met Horner.

Er zijn ook nog te veel vraagtekens om er zomaar vanuit te gaan dat Lewis morgen een contract tekent bij Red Bull. Hij zal alleszins niet meer dezelfde status hebben als bij McLaren, die is voorbehouden voor Vettel. En intussen weten we ook hoe het afloopt als Lewis te veel tegenwind krijgt van zijn ploegmaat. De vraag is misschien dus niet of Hamilton zou willen, maar of Horner wel zou willen. Horner zei een tijdje geleden immers al dat een combinatie van twee piloten als Vettel en Hamilton vuurwerk zou geven. Daarbij is het niet altijd een slimme zet om bij een goed team te vertrekken.

image

Dat deed ook Raïkkönen in 2007 na jaren vruchteloze pogingen in een minder competitieve McLaren. Hij had het geluk dat Hamilton en Alonso te zeer met elkaar in een strijd verwikkeld zaten en daardoor naast de wereldtitel grepen, maar McLaren had in 2007 en in 2008 de beste wagen en had Kimi gebleven, dan was hij misschien twee maal wereldkampioen geworden. Nu is het altijd wel moeilijk om een aanbod van Ferrari te negeren. Over dat laatste moet Hamilton zich wel geen zorgen maken, nu Alonso er tot 2016 zal vertoeven zit die kans er niet in. Misschien zit er dan wel niks anders op dan gewoon bij McLaren te blijven en te werken voor de titels.

Misschien dat Lewis te veel verwacht van anderen en te weinig van zichzelf. Het zijn de anderen die hem een goede wagen moeten geven, het zijn de anderen die hem hinderen, het zijn de anderen die hem onder de voeten rijden, het zijn de anderen die met het kampioenschap gaan lopen. Misschien…

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print