Liberty Media: “Er is geen druk om F1-teams aan de grid toe te voegen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Greg Maffei, de president van F1-eigenaar Liberty Media, zijn de tien huidige teams zeker van hun plaats op de startgrid en zijn er geen plannen om het aantal teams op de startgrid te vergroten.

Tijdens het raceweekend in Miami probeerden Mario Andretti en zijn zoon Michael verder te lobbyen om een plaatsje op de grid te kunnen verkrijgen met een eigen F1-team. Daarbij wordt op twee paarden gewed: het overnemen van een bestaand team of het elfde team op de grid worden.

Die laatste optie is de duurste want ze vereist dat je helemaal vanaf nul een team opbouwt en ook nog eens 200 miljoen neertelt als vergoeding om als nieuw team op de grid te mogen komen. Als we Greg Maffei echter mogen geloven zal Andretti alleen maar op de grid geraken door het overnemen of samengaan met een bestaand team.

“Historisch gezien hebben er 15 tot 20 teams op de startgrid gestaan,” vertelde Maffei tegenover Bloomberg. “Vlak voor wij in de sport stapten ging het aantal teams naar tien.”

“Manor was het elfde team maar kwam onder curatele te staan, ging failliet en werd uiteindelijk verkocht voor 1 Britse pond.”

“Nu is zelfs het laatste team op de grid minstens 400 miljoen dollar waard en dat omdat het allemaal franchises zijn geworden. Er is zelfs sprake van teams die 1 tot 2 miljard dollar waard zouden zijn. Zoiets trekt investeerders en interesse aan.”

Aangezien een F1-team vandaag de dag zoveel waard is zullen er volgens Maffei op korte termijn niet zomaar teams aan de startgrid toegevoegd worden. 

“Er is het potentieel om in de toekomst het aantal teams te vergroten, maar er is geen druk om dat snel te doen,” aldus Maffei.

“Soms zouden er daardoor problemen ontstaan. De paddocks, garages, er zijn plaatsen waar er niet meer dan tien garages zijn. Je kan dus niet zomaar vlug een elfde team toevoegen.”

Profiteer nu van grote kortingen op Bol.com !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Wonen campagne 2022Wonen campagne 2022

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print