Zijn online casino en bookmaker sponsors de nieuwe tabak sponsors van de Formule 1?

Pixabay
Pixabay

Met meer dan 400 miljoen kijkers per jaar is Formule 1 een van ’s werelds populairste sporten. Al die kijkers zorgen ervoor dat Formule 1 een aantrekkelijke plek is voor bedrijven om hun producten of diensten te adverteren. Sinds de afgelopen decennia hebben dan ook de logo’s van Shell, Red Bull, Rolex en Vodafone op auto’s, helmen, overalls, reclamepanelen, merchandise,…gestaan.

Ook de logo’s van de tabak giganten waren enkele decennia geleden volop aanwezig in de Formule 1 tot een complete verbanning van tabaksbedrijven veel teams achterliet met een financiële kater. De laatste jaren lijkt het er wel op dat er een nieuwe groep kapitaalkrachtige sponsors klaar staat om dat gat te dichten: de online casino’s en bookmakers.

Het F1 tabak tijdperk

In de jaren ’70, ’80, ’90 was tabaks sponsoring een normaal verschijnsel in de F1. Philip Morris, met het merk Marlboro, was overal te zien als sponsor van teams en individuele coureurs, en ook bij Grand Prix-evenementen.

Verschillende andere tabaksbedrijven waren ook volop aan het sponsoren, zoals Gitanes met het Ligier-team, JPS met Lotus, Camel met Tyrrell, West met Zakspeed, Barclay met Arrows, Skoal Bandit met RAM, en Player’s Ltd. als titelsponsor van de Canadese Grand Prix.

Begin 2000 stopte de pret echter abrupt toen de FIA besloot dat tabaksreclame vanaf 2006 uit de Formule 1 zou worden verbannen. Op die manier hoopte de FIA het aantal jonge rokers te verminderen. 

Het was een moeilijke tijd voor de teams die afhankelijk waren van die inkomsten, want sponsorgeld speelt een belangrijke rol binnen Formule 1. 

De opkomst van online casino’s in de F1

Sinds de internet boom van de jaren ’90 is er steeds meer geld te verdienen in de online gokindustrie. Het aantal mensen dat online gaat gokken is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en dat heeft er toe geleid dat er steeds meer succesvolle online casino’s zijn met aanzienlijke advertentiebudgetten.

Omdat F1 zo’n enorme wereldwijde aanhang heeft, is het een ideale plek voor online casino’s om reclame te maken voor hun product. Sportwedden en Formule 1 gaan namelijk heel goed samen. Het is een spannende en spectaculaire sport waarbij veel gebeurt in een korte tijd, wat betekent dat er altijd wel iets te wedden valt. 

Bij veel bookmakers kan je nu al wedden op tal van zaken bij de F1: de winnaar, podiumplaatsen, snelste ronde, nationaliteit winnaar, winnende auto,…Je kan het bijna zo gek niet bedenken!

De officiële kick-off voor een casino gerelateerde sponsoring in de F1 werd gemaakt door 188bet in 2020, zij werden de officiële partner voor de Aziatische F1 met een contract lopende tot 2024.

Daarna kwam PokerStars aan bod als de officiële partner van de Europese F1 in de zomer van 2021. Deze samenwerking zal duren tot 2023 en houdt in dat PokerStars op het circuit adverteert, virtuele advertenties op het circuit uitzendt en televisiereclames tussen de live uitzendingen van een F1-weekend laat zien. 

Sinds 2022 heeft PokerStars zich ook aangesloten bij Red Bull Racing voor het seizoen 2022.

Niet alle landen zijn even blij

In vele landen kent reclame rond gokken sterke regulaties. Bijvoorbeeld in Nederland is het verboden om reclame voor gokken op tv en radio te maken tussen 06:00 en 21:00. Daarnaast zijn er slechts een handvol casino’s goedgekeurd door de Nederlandse kansspelautoriteit, je kan een gedetailleerde lijst vinden van de huidige legale goedgekeurde casino’s en bookmakers op: beste-bookmakers.nl/bookmakers. Alle casino’s zonder goedkeuring van de kansspelautoriteit worden momenteel als illegaal beschouwd door de Nederlandse overheid.

In België wordt er nu nog volop geadverteerd door online casino’s, maar dat gaat veranderen. Volgens een voorstel Van Quickenborne (Open VLD) zal zowat alle reclame voor gokken verdwijnen in België: tv, radio, internet, sociale media…Zo zouden ook sporttruitjes met logo’s van gokbedrijven op de schop gaan. Het besluit moet nog goedgekeurd worden door Europa en door de Raad van State, maar kan eind dit jaar al in werking treden.

Regulaties van overheden kunnen de komende jaren een sterke impact hebben op het adverteren binnen Formule 1. Het zal een uitdaging worden in de toekomst om te kijken wat er wel en niet mag, alsook sterk afhangen van de wetgeving in specifieke landen.

Ondanks alle regulaties die er aankomen, mag je er zeker van zijn dat online casino’s hun interesse in Formule 1 niet snel zullen verliezen. De kans is groot dat we in de toekomst nog meer online casino’s zullen zien als sponsors van Formule 1 teams.