Lotus hint naar Hülkenberg

Lotus kwam vandaag met een wel zeer duidelijke hint naar een eventuele komst van Nico Hülkenberg.
image
Door de invoering van de zwaardere V6-Turbo motoren in 2014 is een lichtere rijder meer dan een pluspunt. Het is ondertussen al een tijdje bekend dat Nico Hülkenberg en Felipe Massa de belangrijkste kandidaten zijn voor Lotus, en met het gewicht van de wagen met de rijder inclusief in het achterhoofd, zou je gaan denken dat Felipe Massa de voorkeur geniet.

Massa is zo’n tien tot vijftien kilogram lichter dan zijn Duitse collega, wat betekent dat de balans van de wagen nog elders kan bijgestuurd worden door wat extra ballast toe te voegen. Het gewicht van Hülkenberg zou hierbij een hinderpaal kunnen zijn. Lotus-teambaas Eric Boullier verklaarde vandaag echter dat een een zwaardere rijder geen obstakel vormt voor zijn team met het oog op de nieuwe wagens voor volgend seizoen.

“Wij zijn meer geïnteresseerd in het talent en het potentieel van een rijder dan in het verschil in gewicht. We vertrouwen op onze technische mensen om een wagen te ontwikkelen voor 2014 die in staat moet zijn om competitief te zijn, ongeacht de rijder die we voor ogen hebben.” waarmee Boullier een reuzenhint geeft naar een mogelijke komst van Nico Hülkenberg.

Hülkenberg vertelde tijdens de GP van Zuid-Korea nog dat de reglementen zouden moeten bekeken worden, zodat de zwaardere rijders geen nadeel ondervinden ten opzichte van hun lichtere tegenstanders. De Duitser verwees tevens naar 2009, toen KERS werd ingevoerd. Dit systeem bracht ook heel wat extra gewicht met zich mee, waardoor een aantal rijders nog enkele kilo’s moesten afvallen.

“Het is niet van nut om erover te discussiëren, want ik ben nu eenmaal groter, en dus zwaarder, en daar kan ik niets aan veranderen. Het zou misschien goed zijn om het minimumgewicht naar boven te schroeven, zodat het verschil tussen de gewichtsklassen van de rijders op die manier wat gecompenseerd wordt. Je kan immers een groot voordeel halen in gewichtsverdeling als je zo’n tien à vijftien kilo minder weegt.”

“De cockpit is zeer krap. Ik mocht zeker geen twee centimeter groter zijn. Nu is het nog te doen, al hebben we niet zo heel veel ademruimte meer over. Door mijn schoenmaat hadden we bij de start van dit seizoen wat problemen in deze wagen, maar deze zijn intussen ook zeer mooi opgelost.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}