Marmorini doet zijn boekje open over Ferrari

Onlangs werd het voormalig hoofd van de motorafdeling bij de Scuderia, Luca Marmorini, aan de deur gezet. Nu komt Marmorini naar buiten met kritiek op de toplaag van Ferrari.
image
Volgens Marmorini maken de verantwoordelijken van de Italiaanse renstal er een zootje van. “Ze nemen hun verantwoordelijkheid niet, waardoor alles in het honderd loopt”, zegt de ontslagen Marmorini.

Marmorini laat blijken dat hij het slachtoffer is geworden van de slechte prestaties van Ferrari en zijn topmensen. Hij vindt dat zijn motorafdeling niet als enige afdeling heeft gefaald binnen het team.

“Ik had in eerste instantie niet de bedoeling om naar buiten te komen met de problemen bij Ferrari, maar ik doe dit omdat er bij Ferrari mensen zijn die de anderen de schuld geven. Daar wil ik me tegen verzetten”, zegt hij. Daarnaast vindt hij het idioot dat men bij Ferrari suggereert dat de motor van de Ferrari F14 het grootste probleem is. “We zijn bij Ferrari absoluut niet vergeten hoe we een motor moeten maken! Ook al komen er opnieuw turbo’s aan te pas of moeten er hybride-systemen samenwerken,” klinkt het bij Marmorini.

Marmorini vertelt verder dat oorspronkelijk het idee van hoofdontwerper en projectleider Nicolas Tombazis kwam om een compacte motor te ontwikkelen. De motor moest kleiner zijn dan die van Mercedes en Renault. Ze dachten er bij Ferrari aan om een zo compact mogelijke motor te maken, waardoor het chassis zo zou zijn dat de aërodynamica zou zorgen voor een groot voordeel.

“Toen we voor het eerst de baan op gingen, bleek dat de motor minder paardenkrachten had dan de concurrentie. Dat is logisch door de compacte motor. Maar het bleek ook dat het aerodynamisch pakket niet klopte, waardoor ons voordeel verloren was,” zo gooit Marmorini de bal naar de aerodynamische kant.

Marmorini heeft het moeilijk met zijn ontslag. Want hij is de zondebok geworden sinds de intrede van nieuwe teambaas Marco Mattiacci. “Hij heeft mij in totaal twee keer gesproken,” zegt Marmorini. “Een keer om elkaar te ontmoeten, de tweede keer om mij te ontslaan.”

Marmorini laat nog weten dat hij niemand wil beschuldigen bij Ferrari. Hij heeft als bedoeling om aan de Scuderia te melden dat het team in handen ligt van onervaren mensen. Hier verwijst hij naar de onervaren teambaas van Ferrari in de Formule 1, Marco Mattiacci. Daarnaast zegt Marmorini dat Ferrari blindelings vertrouwen heeft in zijn adviseurs. Marmorini laat ook de twee namen vallen van die adviseurs: Pat Fry (hoofd van het chassis) en James Allison (technisch directeur).

Als laatste vreest hij dat Ferrari het goede spoor uit het verleden aan het verliezen is. “Ik ben nu weg bij Ferrari, maar er lopen in Maranello nog heel wat goede ingenieurs rond die wel nog bij Ferrari werken. Deze slechte periode werkt demoraliserend voor hen.”

Over de speculaties dat Marmorini een akkoord zou hebben met Renault, heeft Marmorini het volgende antwoord klaar: “Ik heb nog geen toekomstplannen.” aldus de Italiaan.

Geschreven door Frederic Schoutetens
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}